در حال بارگذاری ...
در گفت و گو با یکی از داوران جشنواره هجدهم مطرح شد:

رضا صابری: لازمه ارتقای تئاتر خراسان شمالی، متن خوب است

رضا صابری از داوران هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی از اهمیت جشنواره و چالش ای پیش روی هنرمندان تئاتر سخن گفت و لازمه ارتقای تئاتر خراسان شمالی را وجود متون خوب نمایشی عنوان کرد و خواستار نگاه حمایتی متولیان امر از هنر نمایش شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در خراسان شمالی، رضا صابری یکی از داوران هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی  در گفت و گو با ستاد خبری با بیان این که اگر چه نفس برگزاری جشنواره بسیار ارزشمند است، اما متاسفانه حمایت های مادی متولیان از هنرمندان شرکت کننده برای خلق آثار بسیار ناچیز است و همین مسئله نیز به تئاتر ضربه می زند، گفت: کمبود فضاهای نمایشی از دیگر نقاط ضعف موجود برای نرسیدن به جایگاهی که باید در تئاتر داشته باشیم  و همه این اتفاق ها دست به دست هم می دهد تا به برداشت درستی برسیم.

صابری ادامه داد: تا عشق ، علاقه و استعداد نباشد و از دانش و فکر لازم برخوردار نباشی نمی توانی در این عرصه دوام بیاوری و موفق شوی.

این هنرمند تئاتر، در بخش دیگری از سخنانش متون ضعیف، کارگردانی ها کم رنگ و بی رونق را از نقاط ضعف این رویداد عنوان کرد و گفت: ورود فضای مجازی به زندگی ما سبب شده است،  تا شاهد کپی برداری از نمایش ها بدون علم و آگاهی باشیم و این امر نیز به تئاتر ضربه می زند.

صابری هم چنین از نبود حمایت های دولتی از تئاتر به خاطر عدم بودجه و همسو نبودن مسئولان با جریان تئاتر و نپذیرفتن این گونه هنری به واسطه جنبه نقادی این هنر به عنوان عوامل اثرگذار در جریان تئاتر اشاره کرد و خواستار تغییر سیاست های مسئولان در این هنر انسان ساز شد.

او لازمه ارتقای تئاتر خراسان شمالی را توجه به متون نمایشی خوب بیان کرد و افزود: متاسفانه مشکل متن داریم و با توجه به این که متن بنیان اثر نمایشی است، اما از نبود متن رنج می بریم و این مشکل تنها به جشنواره تئاتر استان ختم نمی شود بلکه همه جا مشکل اساسی ما نبود متن خوب است.

 رضا صابری به وجود جوانان علاقه مند به نویسندگی اشاره کرد و با توجه به این که صرف عشق و علاقه به نویسندگی نمی توان در این حوزه موفق عمل کرد بلکه باید جدای از امر آموزش، متون مورد نقد و بررسی قرار بگیرد، خواستار حل شدن ریشه ای این مسئله از سوی دولت و برنامه ریزی برای رشد متون نمایشی شد.

او ادامه داد: اما باز هم می توان شاهد جرقه هایی در نمایشنامه بود و ما نیز به امید جرقه ها برای داوری حضور پیدا می کنیم، هر چند کافی نیست، اما مجبوریم، دست به انتخاب بزنیم.

 داور هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش از این که ارتباط میان عوامل و عناصر تئاتر بسیار کم رنگ و بیگانه شده است، انتقاد کرد و گفت:  برای خلق یک اثر موفق، باید اهالی و عوامل تئاتر ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته باشند.

 صابری  نبود ارتباط میان نسل جوان و پیشکسوت را نیز یکی دیگر از مشکلات اساسی که مانع رشد تئاتر می شود، بیان کرد.

او با بیان این که خراسان شمالی در زمره استان های مطرح در مقوله تئاتر است و در گذشته تئاتر این خطه بسیار مطرح بود، اظهارداشت: متاسفانه به دلایل مختلف حضور این هنرمندان در عرصه  تئاتر بسیار کم رنگ شده است و شاهد ارتباط کم رنگ نسل امروز تئاتر با پیشکسوتان هستیم.

 هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی که از  نهم ماه جاری در 2 بخش صحنه ای و خیابانی و با حضور 15گروه نمایشی استان به دبیری «احسان کمالی» و با داوری «علیرضا استادی»، «رضا صابری» و «امین فرحی» در تماشاخانه شمس و تالار گلشن بجنورد برگزار شد و دیشب با معرفی برترین ها به کار خود پایان داد.




مطالب مرتبط

با اعلام نام پنج اثر برگزیده

هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی به پایان رسید
با اعلام نام پنج اثر برگزیده

هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی به پایان رسید

با پایان هجدهمین جشنواره تئاتر استان خراسان شمالی، دو نمایش خیابانی «انگشت کوچک» از فاروج و «عتیقه» از اسفراین و سه نمایش صحنه‌ای «شیرهای خان بابا سلطنه» از شیروان، «کارنان» از اسفراین و «زندگی او» از بجنورد، به عنوان آثار برگزیده معرفی شدند.

|

نظرات کاربران