در حال بارگذاری ...
در گفت و گو با دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر استان مطرح شد:

استقبال گروه ها ما را غافلگیر کرد/قدردان مدافعان فرهنگ و هنر باشیم

دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر استان، پای کار آمدن ۱۴ گروه نمایشی استان را با وجود شرایط موجود قابل توجه برشمرد و از غافلگیر شدن ستاد برگزاری به واسطه اعلام حضور گروه ها در جشنواره سخن گفت.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در خراسان شمالی و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، «امین فرحی»   جشنواره تئاتر استان  را مهم ترین رخداد تئاتری برشمرد که نمایندگان استان را در سطح جشنواره بین المللی تئاتر فجر مشخص می کند، افزود: هر سال اهالی تئاتر با این انگیزه پای کار می آیند و در شرایط موجود اگر این انگیزه از اهالی تئاتر استان گرفته می شد شاید تئاتر هم در اذهان عمومی و هم در بین هنرمندان مدتی به فراموشی سپرده می شد. 

وی با بیان این که امسال شرایط ویژه ای نسبت به سال های گذشته حاکم بود و به همین دلیل بسیاری از استان ها جشنواره استانی تئاتر را برگزار نکردند، افزود: خوشبختانه بعد از اعلام فراخوان 14 گروه نمایشی از استان پای کار آمدند و این عدد به نسبت استانی هایی که جشنواره تئاتر را برگزار می کنند، قابل توجه است و به نوعی گروه ها با اعلام حضور خود ما را غافلگیر کردند.

وی با اذعان به این مسئله که نبود جشنواره کمبود و نقصانی را ایجاد می کند و استان هایی که جشنواره برگزار نکردند به طور حتم خلائی را در این زمینه شاهد هستند، اظهار کرد: در واقع اگر تئاتری تولید نشود مرگ خاموش اتفاق خواهد افتاد و به نظر می رسد در این شرایط خوراک فرهنگی و هنری برای جامعه به شدت مورد نیاز است.

«فرحی» از هنرمندانی که در این شرایط پای کار آمدند و سنگر را خالی نکردند به عنوان مدافعان فرهنگ و هنر نام برد و گفت: به نظر می رسد باید قدر هنرمندان را دانست و آن ها را مورد حمایت و توجه قرار داد  زیرا در این شرایط کار کردن فقط و فقط عشق می خواهد و دغدغه فرهنگی.

 رئیس انجمن نمایش استان به روند جشنواره هم اشاره کرد و افزود: هر چند گروه ها به واسطه محدودیت ها و بسته بودن سالن های نمایش با مشکلاتی رو به رو شدند اما این مسئله از سوی مدیرکل و معاون هنری ارشاد به خوبی مدیریت شد و مشکلاتی که وجود داشت برطرف شد. 

 «فرحی» به روند بازبینی جشنواره توسط هیئت داوران متشکل از «آزاده حیدرزاده»، «زکریا شیرمحمدزاده» و «ابوالقاسم یزدانی»  هم به صورت تماشای  فیلم و هم  به شکل حضوری پرداخت و افزود: 3 اثر از میان 6 اثر راه یافته به مرحله نهایی، به صورت مشروط راه پیدا کردند تا در این فرصت بتوانند کیفیت اثر خود  را بالاببرند و رقابت کنند. 

 وی در بخش دیگری از سخنانش از این که در این مدت محدویت ها و قرنطینه ها را رصد کردیم تا بتوانیم بهترین راهکار را برای برگزاری جشنواره ارائه دهیم، تصریح کرد: به واسطه محدویت ها تاریخ جشنواره از آنچه در گاه شمار در نظر گرفته بودیم، عقب افتاد اما با تهران مکاتبه کردیم و از دبیرخانه جشنواره فجر مهلت گرفتیم تا بتوانیم آن را در زمان مناسب برگزار کنیم و در نهایت به شیوه نیمه متمرکز رسیدیم تا هر نمایشی در شهر خود به روی صحنه رود و داوران به تماشای آثار بنشینند.

وی به همکاری خوب صدا و سیمای خراسان شمالی اشاره کرد و ضمن تقدیر از همراهی رسانه استان گفت: رسانه می تواند نقصان نبود  تماشاگر را جبران کند.

بر اساس این گزارش، پانزدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی از 26 تا 28 آذرماه، با رقابت 6 اثر نمایشی در شهرهای اسفراین و بجنورد و به دبیری «امین فرحی» در حال برگزاری است.




نظرات کاربران