حسین قاسمیهنر، کارگردان راهیافته به جشنواره آیینی و سنتی:
اجرای عمومی نمایشهای جشنواره، انگیزهای برای خلق آثار است
حسین قاسمیهنر کارگردان نمایش عروسکی راهیافته به جشنواره آیینی و سنتی به میزبانی خراسان شمالی (بجنورد) از ضرورت فراهم کردن بستر اجرای عموم پس از جشنواره و یا انتخاب آثار از نگاه مردمی و اجرای عموم، سخن گفت و این اتفاق را زمینهساز انگیزه برای حضور پررنگ هنرمندان آکادمیک تئاتر در این عرصه و ارائه و تولید آثار فاخر برشمرد.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از صبا، حسین قاسمیهنر یکی از کارگردانان راهیافته به بخش نمایشهای عروسکی بیست و یکمین جشنواره بینالمللی نمایشهای آیینی و سنتی است. او ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد، این اتفاق بهویژه گنجاندن بخش دانشجویی را بستری برای ورود هنرمندان به این عرصه و آشتی آنها با این گونه نمایشی دانست و از ضرورت نگاه ویژه متولیان، دستاندرکاران و برگزارکنندگان به این رویداد بهویژه در بخش دانشجویی سخن گفت.
این هنرمند با انتقاد از سیاستگذاری این رویداد بهواسطه در نظر گرفتن ورودیهای پایین برای حضور در این جشنواره مهم، به مقایسه ورودیهای دیگر جشنوارهها در دل پایتخت پرداخت و گفت: «این در حالی است که شرکتکنندگان چندین بخش باید در استانهای تعیینشده به اجرای آثار بپردازند و این امر به گروهها بهواسطه تحمیل هزینههای هنگفت ضربه میزند و موجب دلسردی گروهها میشود.»
قاسمیهنر در بخش دیگری از سخنانش به رواج نوعی انفعال و خستگی در میان اهالی تئاتر بهویژه هنرمندان آکادمیک اشاره کرد و افزود: «رواج این اتفاق بهطورقطع در آینده آسیب جدی به جریان تئاتر وارد خواهد کرد.»
او که برای نخستینبار در این رویداد شرکت میکند، یکی از دلایل این امر را عدم برگزاری جشنوارههای دانشجویی عنوان کرد و گفت: «این جشنوارهها بستر مناسبی برای تحرک و پویایی هنرمندان تئاتر و به تبع آن، جریان تئاتر بود و بسیاری از هنرمندان نامدار و مطرح امروز از دل همین جشنوارههای دانشجویی برآمده و رشد کردند، بنابراین اضافه کردن بخش دانشجویی به جشنوارهها و افزایش ورودیهای جشنوارهها میتواند در اقبال هنرمندان به این گونه نمایشی کمک کند.»
این هنرمند جوان، عدم رغبت هنرمندان تئاتر برای حضور در جشنواره آیینی و سنتی را ناخوشایند دانست و نبود واحدهای مرتبط با نمایشهای آیینی هم چون تعزیه و نقالی بهمنظور آشنایی هنرمندان با اینگونه نمایشی را در دانشگاهها دلیل اصلی این امر عنوان کرد.
کارگردان نمایشی عروسکی «12 دقیقه» گفت: «به نظر میرسد فراهم کردن بستر اجرای عموم پس از جشنواره و یا انتخاب آثار از نگاه مردمی و اجرای عموم، در کنار حمایت تهیهکنندگان و اسپانسرها از آثار حضور پیداکرده در بخش غیررقابتی بهمنظور تولید و اجرا میتواند انگیزهای باشد برای حضور پررنگ هنرمندان آکادمیک تئاتر در این عرصه و ارائه و تولید آثار فاخر.»
او اگرچه بهشدت موافق تمرکززدایی جشنوارههاست، اما این اتفاق را منوط به تجهیز سالنهای نمایش دانست و گفت: «مسئولان استانی نسبت به تجهیز سالنها اقدام کنند چون این اتفاق به نفع اهالی تئاتر این منطقه نیز خواهد بود و میتوان بهخوبی از آن بهرهبرداری کرد.»
این کارگردان تئاتر ادامه داد: «اگرچه این رویداد به بار علمی و تجربه هنرمندان این خطه نیز اضافه میکند، اما باید دید بستر برگزاری این رویداد در استانها فراهم است وگرنه صرف برگزاری با هر امکانات و اعتباری مثمرثمر نخواهد بود.»
قاسمیهنر در خصوص اثرگذاری این رویداد در شناسایی و معرفی آیینها و سنتهای موجود در استانهای میزبان نیز گفت: «این امر بستگی به بستری که فراهم میشود، دارد و به نظر میرسد برگزاری نشستهای پرسش و پاسخ و تخصصی محافل هنری در کنار نقد آثار میتواند به تبادل اطلاعات و آشنایی هنرمندان با آیینها و سنتهای هر منطقه کمک کند.»
بیستویکمین جشنواره بینالمللی نمایشهای آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخشهای «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنرهای نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنهای» (ویژه-آزاد) و «بینالملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیهخوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایشهای فردی، نقالی، روایتهای ملی و کار آواها» و «معرکهها، آیینها و بازیهای نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، «عروسکی» و «دانشجویی صحنه» به میزبانی خراسان شمالی (بجنورد) و «سمینارهای پژوهشی» و «نمایشنامهنویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) در حال برگزاری است.