کارگردان نمایش«ژاک»: (((عکس افقی سایز 1000 در 667))))
خلاقیت، راه نجات تئاتر جوان از تکرار

کارگردان نمایش «ژاک»، با تأکید بر ضرورت فاصله گرفتن از متون کلیشهای و توجه به ایدههای نو در تئاتر، خلاقیت را راهی برای عبور تئاتر جوان از تکرار و رکود دانست و خواستار نگاهی تازه در آموزش و داوری آثار شد.
به گزارش خبرنگار ایران تئاتر، علی سعادتی کارگردان نمایش «ژاک» که برای سومینبار در این جشنواره شرکت کرده است، استفاده از داوران جوان را از نقاط قوت این دوره دانست و آن را تغییری مثبت در مسیر رشد جشنواره عنوان کرد. او درباره اهمیت نقش جشنوارهها در کشف استعدادهای نوظهور تئاتر گفت: برای رسیدن به تئاتری پویا و خلاق باید تغییرات اساسی در نگاه به تئاتر جوان شکل بگیرد و اصرار صرف بر اجرای متون کلاسیک بدون توجه به دیدگاه و ایده کارگردان، مانعی در مسیر خلاقیت است. سعادتی که تجربه حضور در جشنوارههای ملی را نیز در کارنامه دارد، بیتوجهی برخی داوران به تاریخ تئاتر را یکی از ضعفهای رایج دانست و اضافه کرد: کارگردانی باید جایگاه اصلی خود را بیابد، اما هنوز نگاه داوری در بسیاری موارد بهروز نشده و همین مسئله باعث دیده نشدن آثار نوگرا با متون ایدهمحور شده است. وی خواستار همسویی تئاتر با تحولات جهانی هنرهای نمایشی شد و گفت: حمایت از جوانها و سوق دادن آنها به تولید آثار خلاقانه، میتواند جریانساز باشد. این کارگردان اهل بجنورد همچنین با انتقاد از کلیشهگرایی، بر لزوم حرکت به سوی ایدههای نو و خلاقانه تأکید کرد و افزود: کارگاههای آموزشی جشنوارهها تنها تلنگری زودگذر هستند؛ اگر دغدغه شکلگیری نسلی خلاق وجود دارد، باید آموزش مداوم و برنامهریزیشده در دستور کار قرار گیرد، و این نیازمند عزمی جمعی است. سعادتی همچنین آشنا کردن نسل جوان با کارگردانان بزرگ تاریخ تئاتر را یکی از راهکارهای مؤثر در مسیر آموزش دنست.