در حال بارگذاری ...
گفت و گو با دبیر هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی:

احسان کمالی: روزهای خوب تئاتر استان در راه است

احسان کمالی دبیر هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی از برنامه های ویژه برای حمایت از تئاتر در خراسان شمالی خبرداد.


به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در خراسان شمالی،هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی، از فردا (نهم آبان) با رقابت 15 اثر نمایشی در 2 بخش صحنه ای و خیابانی کلید می خورد؛ آثاری که به گفته دبیر جشنواره از پیشرفت خوبی نسبت به  دوره قبل برخوردار است و حضور پر رنگ هنرمندان شهرستانی، نقطه قوت رویدادی است که ویترینی از فعالیت ها و هنر نمایش یک منطقه محسوب می شود.  هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی، پس از بازبینی 45 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره و انتخاب 15 اثر، از نهم تا یازدهم ماه در تماشاخانه شمس و تالار گلشن بجنورد برگزار می شود. احسان کمالی از هنرمندان باتجربه و نام آشنای هنر تئاتر خراسان شمالی است که حضور و فعالیتش به عنوان دبیر هجدهمین جشنواره تئاتر استان، از نقاط قوت و مثال زدنی این دوره جشنواره محسوب می شود. با تلاش های فراوان این هنرمند برجسته، زمینه برگزاری مطلوب و متفاوت دوره‌ای دیگر از جشنواره تئاتر در این خطه فراهم شده است. به بهانه برگزاری این رویداد مهم هنری، با احسان کمالی دبیر هجدهمین جشنواره  تئاتر خراسان شمالی گفت و گو کردیم و از روند برگزاری این رویداد، نحوه حمایت ها و تفاوت های این دوره از جشنواره، در پیش بودن روزهای خوب تئاتر استان و در دستور کار قرار داشتن برنامه های ویژه برای حمایت از این هنر پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید:

با توجه به حضورتان در کنار هیئت انتخاب آثار، سطح آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
آثار نسبت به دوره قبل پیشرفت بهتری داشت و در واقع گروه های فعالی که در ادوار گذشته به هر دلیلی حضور نداشتند در این دوره با قدرت حضور پیدا کردند و گروه های شهرستانی چه به  لحاظ کمی و چه کیفی به مراتب نسبت به مرکز استان فعال تر بودند، ضمن این که کارهای فاخرتری را  از هنرمندان مرکز استان هم که تجربه بیشتری داشتند، شاهد بودیم و در واقع می توان گفت جشنواره تئاتر استان، نمودار رو به رشدی را نشان می دهد.
چه کمک هایی به 45 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره داشتید؟
از زمانی که فراخوان جشنواره منتشر شد و علاقه مندان شرکت کردند و پس از انتخاب متون، گروه های شرکت کننده  تمرینات خود را آغاز کردند و به فضاسازی و پیش تولید کار پرداختند.
انجمن هنرهای نمایشی استان هم با کمک  انجمن های نمایشی شهرستان ها، تدابیری اندیشیدند تا فضای تمرین در اختیار  گروه های شرکت کننده قرار بگیرد و تمام سالن ها و مجتمع های موجود آماده به کار شدند. روسای ادارات  هم فضاها را در اختیار گروه ها قرار دادند و حتی کارشناسان ادارات همکاری خوبی داشتند و امکانات سالن هر چند محدود، باز هم در اختیار گروه ها قرار گرفت. از سوی دیگر، کمک هزینه ورودی به گروه هایی که در بخش اصلی حضور پیدا می کنند تعلق می گیرد تا بخشی از هزینه ها را بتوان جبران کرد.
برگزاری جشنواره تئاتر استان را تا چه اندازه در ارتقای سطح تئاتر خراسان شمالی تاثیرگذار می‌دانید؟
جشنواره تئاتر استان، همیشه ویترینی از فعالیت ها و هنر نمایشی یک جغرافیاست. در واقع با آغاز جشنواره، شاهد نموداری از اجراهای متفاوت از اقلیم های متفاوت با سبک های گوناگون هستیم  و این تعدد و تنوعی که در آثار رسیده وجود دارد، بیانگر ارتقای زیاد نسبت به آثاری است که در اجراهای عمومی به چشم می خورد. در این ویترین، گروه های  شرکت کننده به تبادل اطلاعات  می پردازند. جشنواره تئاتر استان در واقع حکم دانشگاهی را دارد که علاوه بر روشن  کردن چراغ تئاتر، کلاس درسی برای تک تک هنرمندان تئاتر محسوب می شود.
به عنوان دبیر جشنواره، ارزیابی تان را  از سطح فعالیت های تئاتر  در  سال های اخیر برایمان بگویید؛ در این سال ها جریان تئاتر چه روندی را طی کرده است؟
شیوع ویروس کرونا در این سال ها بسیاری از فعالیت ها را مختل کرد و تئاتر هم از این قاعده مستثنی نبود. سطح فعالیت های تئاتر در سال های اخیر با توجه به شرایطی که در جامعه حاکم بوده است با افت شدیدی نسبت به سال های گذشته روبه رو بود. هر چند با توجه به شرایط اقتصادی، فعالیت در عرصه تئاتر ریسک بسیار بزرگی است، اما آن چه در تئاتر امسال مشاهده شد حضور هنرمندان پیشکسوت و هنرمندان فعال در عرصه جشنواره ها و با سابقه در تئاتر بود که هم از علم تئاتری و هم تجربه برخوردارند و همین مسئله در افزایش سطح جشنواره  تاثیرگذار است.

حمایت ها از 15 اثر مرحله اصلی چگونه است؟

 گروه هایی که در بخش اصلی جشنواره حضور دارند، از کمک هزینه مالی برخوردار خواهند شد، ضمن این که ترتیب اثری داده خواهد شد تا گروه ها در شهرهای خود، با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای نظارت و ارزشیابی، اثر خود را به اجرا بگذارند. یکی از رسالت های ما در جشنواره این است تا مردم هم در شهرستان ها نظاره گر آثار باشند، گروه هایی که به مرحله منطقه ای راه پیدا می کنند نیز از حمایت های مالی بیشتر و امکانات بهتر برای حضور در جشنواره منطقه ای برخوردار خواهند شد.  

 با توجه به انتخاب 12 اثر از 15 اثر انتخاب شده از شهرستان‌ها در مرحله اصلی، برنامه هایتان برای میزبانی از این گروه ها در ایام جشنواره چیست؟

 با رایزنی هایی که از سوی معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با ادارات و سازمان صورت گرفت، همکاری خوبی از سوی سپاه، اداره تعاون، کار و امور اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، اتاق اصناف، شهرداری و استانداری انجام شد و پای کار آمدند و از این رویداد هنری حمایت می کنند تا شرکت کنندگان در آسایش، آرامش و رفاه کامل باشند، ضمن این که شاهد رقابت سالم و در خور شأن هنرمندان باشیم.

 با توجه به تعداد زیاد آثار انتخاب شده از شهرستان ها، به نظر شما حمایت ها از تئاتر شهرستان ها چگونه باید تداوم داشته باشد تا به رشد و پیشرفت هنرمندان شهرستانی منجر شود؟

 آثاری که برای جشنواره انتخاب شدند از کیفیت و قابلیت بالایی برخوردار بودند و پیشرفت چشمگیری را در تئاتر شهرستان ها شاهد هستیم. به نظر می رسد حمایت مادی و معنوی باید به صورت مستمر باشد و گروه های شرکت کننده باید مزد تلاششان را در قالب اجرای عموم دریافت کنند زیرا تئاتر برای تماشاگر است. هر چند محدودیت هایی وجود دارد و بضاعت آن چنانی برای حمایت در خور شأن آن ها وجود ندارد اما آن چه در توان داریم در طبق اخلاص می گذاریم و سعی می کنیم همه جوره همراهشان باشیم و حمایت کنیم.

 چند اثر برای معرفی به جشنواره تئاتر فجر انتخاب می شوند و مراحل حضورشان تا رسیدن به این جشنواره چگونه است؟

 با توجه به شیوه نامه مرکز هنرهای نمایشی از بین 8 تا 14 اثری که به بخش اصلی جشنواره استانی راه پیدا می کنند، دبیرخانه جشنواره با اختیار دبیر می تواند 3 اثر از بخش صحنه ای را به جشنواره منطقه ای معرفی کند. تعدادی از آثار گروه های راه یافته از مناطق مختلف کشور پس از رقابت، انتخاب می شوند و به بخش اصلی جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می کنند. در بخش خیابانی نیز می توان 2 اثر را به بخش منطقه ای معرفی کرد.

 کلام آخر؟

 ارتقای تئاتر استان فقط و فقط با آموزش امکان پذیر است. چیزی که مدام از آن گلایه می کنیم و گرفتار آن هستیم، کمی علم و دانشی است که درباره تئاتر روز دنیا داریم. چه بسا در ایران شیوه ها و سبک های مختلف اجرا وجود دارد که متاسفانه از آن غافل هستیم. با حضور استادان از مرکز، کمک شایانی به جریان تئاتر خواهیم کرد، ضمن این که در چند ماه اخیر حضور «محمد ابراهمیان» را در کارگاه نویسندگی داشتیم که با استقبال خوب هنرمندان رو به رو شد. پیشرفت تئاتر جز با امر آموزش امکان پذیر نخواهد بود. البته انجمن هنرهای نمایشی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دغدغه آموزش دارند و از این رو هماهنگی های مختلف صورت گرفته است و بعد از جشنواره، دوره های مختلفی با همکاری مرکز هنرهای نمایشی برگزار می کنیم تا به روزهای خوب در تئاتر استان و به تبع آن کشور برسیم.

همین جا لازم می دانم از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی که همیشه حامی هنرمندان بوده و هست، تشکر کنم زیرا دغدغه این مرد بزرگ، هنر و هنرمند است.

همچنین از معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که از زمان حضورش علاوه بر پیشرفت جریان هنری، بسیاری از جشنواره ها دوباره رشد کرد و تمام شرایط هنری برای هنرمندان فراهم شد، بسیار سپاسگزارم زیرا نگاه حمایتی دارد و از هیچ کمکی برای توسعه هنر به ویژه هنر نمایش دریغ نمی کند. از انجمن هنرهای نمایشی و همه دست اندرکاران و ستاد جشنواره تئاتر استان نیز قدردانی می کنم.




مطالب مرتبط

با اعلام نام پنج اثر برگزیده

هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی به پایان رسید
با اعلام نام پنج اثر برگزیده

هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی به پایان رسید

با پایان هجدهمین جشنواره تئاتر استان خراسان شمالی، دو نمایش خیابانی «انگشت کوچک» از فاروج و «عتیقه» از اسفراین و سه نمایش صحنه‌ای «شیرهای خان بابا سلطنه» از شیروان، «کارنان» از اسفراین و «زندگی او» از بجنورد، به عنوان آثار برگزیده معرفی شدند.

|

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در آیین آغازین جشنواره تئاتر  خراسان شمالی مطرح کرد:

جشنواره تئاتر، صدای رسای هنرمندان
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در آیین آغازین جشنواره تئاتر خراسان شمالی مطرح کرد:

جشنواره تئاتر، صدای رسای هنرمندان

تقی صادقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در آیین آغازین هجدهمین جشنواره تئاتر استان با اشاره به حملات اسرائیل و کشتار وسیع و نسل کشی مردم مظلوم غزه، جشنواره تئاتر را صدای رسای هنرمندان در دفاع از مردم مظلوم غزه خواند.

|

با ادای احترام به مقام شامخ شهید گمنام استان

چراغ هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی روشن شد
با ادای احترام به مقام شامخ شهید گمنام استان

چراغ هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی روشن شد

صبح امروز با ادای احترام هنرمندان تئاتر و کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با نثار گل به مقام شامخ شهید گمنام در اداره کل، چراغ هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی روشن شد و اثر نمایشی «زندگی او» به کارگردانی «سید مهدی کشمیری» در پلاتوی شمس بجنورد روی صحنه رفت

|

داور هجدهمین جشنواره تئاتر استان خراسان شمالی:

علیرضا استادی: ادب فرهنگی و هنری و احترام به پیشکسوتان را فراموش نکنیم
داور هجدهمین جشنواره تئاتر استان خراسان شمالی:

علیرضا استادی: ادب فرهنگی و هنری و احترام به پیشکسوتان را فراموش نکنیم

علیرضا استادی داور هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی از ظرفیت های خراسان شمالی و هنر پرور بودن این خطه در دل کارگاه سخن گفت و با توجه به وجود استعداد های جوان و شور و شعف موجود و نیروهای جوان از حاضران خواست تا ادب فرهنگی و هنری و احترام به پیشکسوتان را در هر مرحله ای از فعالیت ...

|

هم‌زمان با نخستین اجرای جشنواره رقم خورد؛

«جمشید داورپناه» روی سن تقدیر
هم‌زمان با نخستین اجرای جشنواره رقم خورد؛

«جمشید داورپناه» روی سن تقدیر

هم‌زمان با نخستین اجرای نمایش جشنواره هجدهم با عنوان «زندگی او» به کارگردانی «سید مهدی کشمیری» از «جمشید داورپناه» پیشکسوت تئاتر استان با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی تقدیر شد.

|

داوران جشنواره هجدهم

هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی داوران خود را شناخت
داوران جشنواره هجدهم

هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی داوران خود را شناخت

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در خراسان شمالی؛ احسان کمالی دبیر هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی داوران این دوره را معرفی کرد. علیرضا استادی ، رضا صابری و امین فرحی آثار جشنواره هجدهم را انتخاب می کنند. ...

|

گفت و گو با عضو هیئت انتخاب آثار جشنواره تئاتر استان خراسان شمالی

پژمان شاهرودی: هنرمندان جوان نیازمند آموزش و سازماندهی هستند
گفت و گو با عضو هیئت انتخاب آثار جشنواره تئاتر استان خراسان شمالی

پژمان شاهرودی: هنرمندان جوان نیازمند آموزش و سازماندهی هستند

پژمان شاهوردی عضو هیئت انتخاب آثار هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی اگر چه ظرفیت های تئاتر در خراسان شمالی را بالفعل می داند که برای بالقوه شدن نیازمند آموزش اساسی در بخش های مختلف است، اما با بررسی آثار از نبود خط کارگردانی در آثار ارائه شده، بهره نگرفتن از متن های خوب و ...

|

نظرات کاربران