در حال بارگذاری ...
در گفت و گو با داور بازبین جشنواره تئاتر استان مطرح شد

فرصت تماشای تئاتر برای اهالی تئاتر فراهم شود

«رضا لنگری» داور بازبین هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی به تبیین مزیت های آثار رسیده به این رویداد پرداخت و قرار گرفتن پیشکسوتان، جوانان و دانش آموختگان تئاتر در کنار یکدیگر و حضور پر بار و همدلی هنرمندان شهرستانی و برتری داشتن حس رفاقت بر رقابت در کنار دغدغه تئاتر را از جمله مزیت ها برشمرد و بر ضرورت توجه به امر آموزشی که منجر به تولید شود در کنار فراهم کردن فرصت تماشای آثار حرفه ای برای فعالان این عرصه به واسطه پوست اندازی در تئاتر تاکید کرد و خواستار نگاه حمایتی متولیان از هنرمندان در کنار آسیب شناسی شد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در خراسان شمالی و به نقل از ستاد خبری هجدهمین جشنواره تئاتر استان، «لنگری» که همراه با دیگر داوران حاضر به بازبینی 45 آثار رسیده به هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی پرداخته است، از حضور پر رنگ و پر بار جوان ها در جشنواره در مقام کارگردانی، نویسندگی و بازیگری به عنوان نقطه مثبت این رویداد یاد کرد و از ضرورت برنامه ریزی مسئولان جشنواره، روسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ها و انجمن نمایش استان در حوزه آموزش هایی که منجر به تولید اثر شود، در کنار حمایت سخن گفت. 

وی حضور پیشکسوتان و دانش آموختگان تئاتر در کنار جوانان را حائز اهمیت خواند و گفت: حضور پر رنگ بانوان در عرصه های مختلف از دیگر نقاط قوت برای حضور در این رویداد است و با توجه به رشد چشمگیر آثار به لحاظ کمی، پوست اندازی در تئاتر استان در حال شکل گیری است.

رضا لنگری ادامه داد: به طور قطع اگر برنامه ریزی، حمایت و آسیب شناسی درستی صورت بگیرد آینده روشنی برای خراسان شمالی متصور خواهیم بود و سالن های نمایشی استان شاهد اجرای نمایش های بسیاری خواهد بود.

لنگری در بخش دیگری از سخنانش به حضور نویسندگان جوان بومی که آثار قابل تاملی ارائه داده بودند، هم اشاره کرد و نشست های تخصصی با بهره گیری از استادان کشوری برای ارتقا سطح آثار تولید شده را ضروری خواند.

این داور بازبین به آموزش به عنوان نکته مهم و حائز اهمیتی که باید مورد توجه متولیان قرار بگیرد و به صورت جدی و تاثیرگذار دنبال و از آموزش های مقطعی پرهیز شود، اشاره و تصریح کرد: معتقدم آموزشی اثرگذار خواهد بود که به تولید منجر شود و باید آموزش ها از مرحله مقدماتی تا تکمیلی این جریان تداوم داشته باشد.

لنگری تحقق این امر را نیازمند برنامه ریزی دقیق از سوی انجمن نمایش استان، با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست.

او هم چنین بر اجرای آثار نمایشی اصولی در خراسان شمالی که کلاس درسی برای فعالان و علاقه مندان این حوزه باشد، تاکید کرد و گفت: حتی انجمن نمایش با همکاری اداره کل می توانند از طریق برگزاری اردوهای هنری بستر را برای تماشای آثار فاخر نمایشی چه در جشنواره ها و اجراهای عمومی شاخص و حرفه ای فراهم کنند.

این داور بازبین هم چنین یکی از معضلات پیش رو استان را فراهم نبودن فرصت دیدن تئاتر توسط اهالی تئاتر دانست.

لنگری اتفاق مبارک در این رویداد را حضور پر بار هنرمندان شهرستانی نسبت به مرکز استان عنوان و تصریح کرد: این نوید بخش رقم خوردن اتفاق های خوب در شهرستان هاست.

او ادامه داد: به نظر می رسد شهرستان هایی که حضور پر رنگی داشتند باید ویژه دیده و حمایت شوند و در کنار آن شهرستان هایی که حضور نداشته یا آثار کمی داشتند، نیازمند آسیب شناسی است.

این هنرمند تئاتر هم پیشنهادی به برگزارکنندگان این رویداد داد و از آن ها خواست تمهیداتی فراهم کنند تا این آثار در شهرها اجرا شود.

این عضو هیئت  در بخش دیگری از این گفت و گو به تشریح دلایل حضور پر رنگ و چشمگیر برخی از شهرستان ها در این رویداد پرداخت و افزود: حمایت های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندان و استفاده از ظرفیت هنرمندان نمایش به عنوان بازوان اجرایی در تولید آثار در کنار جدی گرفته شدن مقوله آموزش در شهرستان ها از دیگر دلایل حضوری که خروجی آن در آثار کاملا مشهود است.

لنگری هم افزایی گروه ها و کارگردان های شهرستانی با یکدیگر و برتری حس رفاقت بر رقابت در کنار داشتن دغدغه تئاتر و تولید اثر را از مزیت‌های تئاتر شهرستان ها نسبت به مرکز استان برشمرد و ادامه داد: اجرای عموم آثار و تولید نشدن صرف آثار برای جشنواره از دیگر مزیت هاست.

وی خاطرنشان کرد: اگر تاکید دبیرخانه بر این باشد که آثار قبل از جشنواره به اجرای عموم برسد و نظارتی هم وجود داشته باشد، شاهد رشد آثار خواهیم بود زیرا نقاط ضعف و قوت در اجرا مشخص و نظم و هماهنگی میان بازیگر ، کارگردان ، نور و صحنه در اجرا شکل می گیرد و کار به پختگی و قوام می رسد.

بر اساس این گزارش، هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی از نهم تا یازدهم ماه جاری در 2 بخش صحنه ای و خیابانی و با حضور 15 گروه نمایشی استان به دبیری «احسان کمالی» در تماشاخانه شمس و تالار گلشن بجنورد برگزار می شود




نظرات کاربران