در حال بارگذاری ...
...

گفت و گو با عضو هیئت انتخاب آثار جشنواره تئاتر استان خراسان شمالی

پژمان شاهرودی: هنرمندان جوان نیازمند آموزش و سازماندهی هستند

گفت و گو با عضو هیئت انتخاب آثار جشنواره تئاتر استان خراسان شمالی

پژمان شاهرودی: هنرمندان جوان نیازمند آموزش و سازماندهی هستند

پژمان شاهوردی عضو هیئت انتخاب آثار هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی اگر چه ظرفیت های تئاتر در خراسان شمالی را بالفعل می داند که برای بالقوه شدن نیازمند آموزش اساسی در بخش های مختلف است، اما با بررسی آثار از نبود خط کارگردانی در آثار ارائه شده، بهره نگرفتن از متن های خوب و نبود یک راهنما و کاربلد برای به سرانجام رساندن آثار تولید شده سخن گفت و خواستار حمایت های ویژه از سوی متولیان امر شد تا علاوه بر فراهم کردن بستر برای حضور هنرمندان کاربلد استان، با حمایت ، درایت برنامه ریزی درست و مدون نسبت به برگزاری دوره های خوب آموزشی گام بردارند

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در خراسان شمالی و به نقل از ستاد خبری هجدهمین جشنواره تئاتر استان، پژمان شاهوردی، ضمن ابراز خرسندی از تولید 45 اثر نمایشی در مرحله بازبینی درکنار حضور آثار متعدد در بخش صحنه ای و خیابانی که از پتانسیل بسیار خوبی برخوردار و رقابت ها نزدیک به هم بود، گفت: «آثار در ژانرهای گوناگونی هم چون آیینی، دفاع مقدس، اجتماعی و... با سوژه های مختلفی کار شده بود و این نوید این را می دهد که خراسان شمالی سرمایه های بالفعل بسیاری دارد که نیاز دارد تا به بالقوه تبدیل شود.»

او با اشاره به این که در کنار آثاری که توسط هنرمندان توانمند دانش آموخته تئاتر تولید شده بود، حضور پیشکسوتان در صحنه هم که زیر بال و پر هنرجویان تازه کار را گرفته بودند، جای بسی خرسندی داشت، افزود: «با این وجود شاهد بودم که بخش هایی از آثار ارائه شده نیاز به نگاه مجدد و حضور استادی به عنوان راهنما و مربی دارند.»

این نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر تولید 3-4 اثر نمایشی توسط یک گروه را از نقاط قابل توجه آثار رسیده به این بخش عنوان کرد و ادامه داد: «وقتی یک گروه با چند کار وارد یک رویداد می شود هر اندازه توانمند باشد، باز هم نمی تواند صد درصد خودش را بگذارد و همین مسئله به طور قطع به کار لطمه می زند.»

این هنرمند به حضور پر رنگ اسفراین با 13 اثر نمایشی اشاره کرد و این اتفاق را نشان از برنامه ریزی و فعالیت مستمر گروه ها دانست و گفت: «در مجموع آثاری دیدیم که جای حرف زیادی داشت اما به واسطه این که قرار بود از میان 45 اثر تعداد محدودی کار انتخاب شود، سعی کردیم با همفکری و نگاه مشترک به آثار دست به انتخاب بزنیم و خوشبختانه در اکثر کارهای خیابانی و صحنهای اتفاق نظر داشتیم و در انتخاب آثار همفکر و همراه بودیم.»

شاهوردی با اشاره به 45 آثار تولید شده از مسئولان استان خواست تا هنرمندان را حمایت کنند زیرا با حمایت است که هنرمندان انگیزه پیدا کرده و برای سال آینده دست به تولید می زنند.

او در بخش دیگری از سخنانش از این که بسیاری از آثار از نداشتن یک فرد کاربلد و آشنا به تئاتر رنج می برد، سخن گفت و آموزش در استان را مسئله اساسی برای رشد و تعالی تئاتر این خطه برشمرد.  

عضو هیئت انتخاب جشنواره ادامه داد: «در حقیقت اگر هنرمندی کاربلد و حرفه ای باشد که نقاط ضعف و قوت کار را چه در حوزه بازیگری و چه کارگردانی برای دوستان بازگو کند، بسیار اثر بخش خواهد بود.»

شاهوردی با اظهار تاسف از این که خط کارگردانی در اکثر کارهای ارائه شده موجود نبود، گفت: «این در حالی است که هنرمندان باید بدانند که کارگردان چه وظایفی دارد و از این روی، این مسئله نیازمند سازماندهی است و حتما باید برای آموزش در استان به واسطه وجود نیروی خوب اما آموزش ندیده که شناختی به مقوله تئاتر ندارند و فقط دور هم جمع شدند و متنی دست گرفتند تا به اجرا برسانند، فکری شود.»

این نویسنده و کارگردان به مکان های خوب اجرای تئاتر هم در استان پرداخت و افزود: «به طور قطع با یک برنامه ریزی و برگزاری دوره های خوب آموزشی و دعوت علاقه مندان به فراگیری، می توان شاهد اجراهای خوب به واسطه فضاهای خوب موجود در این خطه بود.»

او در بخش دیگری به ارائه پیشنهادهای دیگری هم برای تقویت مقوله کارگردانی پرداخت و گفت: به نظر می رسد برای کارگردانی باید مولفه هایی را برای علاقه مندان در نظر بگیرند، زیرا به طور قطع کسی که یک سال در این عرصه فعالیت دارد، نمی تواند به عنوان کارگردان فعالیت کند و حتما باید حداقل در 5 اثر فعالیت کرده و به عنوان دستیار کارگردان کارکرده باشد و بعد وارد مقوله کارگردانی شود.

پژمان شاهرودی اضافه کرد: «به طور قطع این حرکت برای خراسان شمالی راهبردی است زیرا نه تنها تعداد کارگردان ها از تعداد بازیگران بیشتر بود بلکه متاسفانه دانش و آگاهی و درایتی که یک کارگردان باید داشته باشد در کارگردانی آثار وجود نداشت.»

او بهره نگرفتن از متون خوب را نیز از دیگر ضعف های پیش روی آثا تولید شده برای این جشنواره عنوان و گفت: «این در حالی است که در استان های همجوار نویسندگان خوب و مطرحی داریم که با فضای خراسان شمالی کاملا آشنا هستند و می توانند متن های بومی و محلی تولید کنند تا کار درخور شانی تولید شود.» 

شاهوردی ادامه داد: «بسیاری از متن ها ضعیف بود و وقتی خشت اول درست و محکم بنا نشود، شاهد ویرانی خواهیم بود.»

شاهوردی هم چنین از حضور کم رنگ افراد کاربلد و حرفه ای در این رویداد سخن گفت و به نقش پررنگ متولیان امر برای ساماندهی این مسئله اشاره کرد و گفت: «به نظر می‌رسد اگر درایتی وجود داشته باشد و مسئولان با دعوت از این افراد و فراهم کردن بسترهای حمایتی زمینه حضور آن ها را در عرصه تئاتر فراهم کنند، به طور قطع به نفع استان خواهد بود و خراسان شمالی دیده خواهد شد.»

وی ادامه داد: «اگر کاربلدهای استان به یک اشتراک می رسیدند و یک کار خوب تولید می کردند بسیار ارزشمند بود در حالی که شاهد بودم که نویسنده، کارگردان و بازیگر در یک اثر مشترک بود و این به کار ضربه می‌زند.»

شاهوردی همدلی و همراهی و وفاق گروه های مختلف نمایشی شرکت کننده در شهرستان ها را برخلاف بجنورد نقطه قوتی  بسیار چشمگیر بود، عنوان کرد و افزود: «هنرمندان شهرستان یکدیگر را تنها نگذاشته بودند و به شدت در کارهای یکدیگر سهیم بودند اما در بجنورد قبیله‌ای برخورد می شد و این آسیبی بود که در مرکز استان وجود داشت و باید برای آن چاره ای اندیشید.»

 

هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی از نهم تا یازدهم ماه جاری در 2 بخش صحنه ای و خیابانی و با حضور 15 گروه نمایشی استان به دبیری «احسان کمالی» در تماشاخانه شمس و تالار گلشن بجنورد برگزار می شود.