در حال بارگذاری ...
پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

درنگی برای اندیشیدن به جوهره انسانی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، در پیامی به مناسبت برگزاری دو بخش از جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در بجنورد، این رویداد را درنگی برای اندیشیدن به جوهره انسانی و روح بخشیدن به اصالت زندگی دانست.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در خراسان شمالی، تقی صادقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، به مناسبت برگزاری دو بخش عروسکی و دانشجویی بیست‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی آیینی و سنتی در بجنورد، پیامی را منتشر کرد.

در متن پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی آمده است:

«جهان معاصر ، جهان انسان مدرن و سرگشته در هیاهوست. جهان رسانه و تبلیغ، جهان آرامشی چون سراب نزدیک اما بی‌نهایت دور.
فطرت انسان تنیده در سرعت زندگی معاصر، هرگز به آرامش نخواهد رسید مگر با لحظه‌ای درنگ.
دمی مجال برای تازه کردن نفس، برای دمیدن روح به چهره خسته زندگی.
آیین‌ها و سنت‌ها چون عصاره فرهنگ و تمدن از پس سال‌ها تاریخ، راه خود را از مسیر زندگی انسان گذر می‌دهند تا مجالی باشند برای اندیشیدن به جوهره انسانیت.
در جهانی که هر فرصتی تهدیدی است برای تهی شدن از اصل و هویت، نگاه مهربان آیین‌ها و سنت‌ها می‌تواند اصالت زندگی را روحی دوباره بخشد.
از این رو برگزاری جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، فرصت مغتنمی است برای عرضه میراث گذشتگان در زیباترین ظرف خالق یکتای هستی چرا که آنچه انسان امروز بیش از هر زمانی به آن نیاز دارد، بازگشت به سرچشمه‌ها‌ست؛ سرچشمه‌های جوشان آیین، فرهنگ و سنت برای رسیدن به حقیقت زندگی.
حال با امید به تحقق این مهم، میزبان بخشی از آثار هنرمندان نمایش کشور در استان خراسان شمالی خواهیم بود؛ استانی که فخر می‌فروشد به آیین و سنت بی‌بدیلش که چون ستاره‌ای بر تارک هنر ایران زمین می‌درخشد.»

بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخش‌های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنرهای نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد، بروجن و جونقان)، «عروسکی» و «دانشجویی صحنه» به میزبانی خراسان شمالی (بجنورد) و «سمینارهای پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران