در حال بارگذاری ...
امیرحسین انصافی، هنرمند حاضر در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی:

مرشدهای مسلط به ساز و آواز در خیمه‌شب‌بازی کم هستند

امیرحسین انصافی که در بیست و یکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی اجرا خواهد داشت، خواستار توجه به امر آموزش در این عرصه شد و برای مثال به کمبود مرشدهای مسلط به ساز و آواز در خیمه‌شب‌بازی اشاره کرد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از آنا، امیرحسین انصافی، نویسنده و کارگردان، با نمایش «نه چک زدیم، نه چونه» در بخش عروسکی بیست و یکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، به میزبانی شهر بجنورد حضور پیدا کرده است.

انصافی درباره اهمیت برگزاری چنین جشنواره‌هایی و ضرورت توجه بیشتر به امر آموزش در پهنه نمایش‌های آیینی و سنتی گفت: «رسالت ما در این رویداد احیا و اجرای فرهنگ گذشته با بهره‌گیری از هنر‌های سنتی است. برای تحقق این مهم نیازمند آموزش هستیم.»

او که از سال ۸۸ حضوری مستمر در بخش‌های مختلف نمایش‌های خیابانی، میدانی و صحنه‌ای آیینی سنتی داشته است، از ضعف آموزش به واسطه کمبود و یا نبود اساتید در این عرصه سخن گفت و افزود: «حضور پیدا نکردن اساتید در این اتفاق به واسطه شرایط جشنواره و حمایت‌های ناچیز از اساتید خوشایند نیست.»

این هنرمند با بیان این که با نگاهی به آثار برگزیده این دوره به راحتی می‌توان دید که جوانان علاقه‌مند در این رویداد حضور دارند، افزود: «اگر چه این اتفاق خوب و خوشایند است، اما در نمایش‌های سنتی و آیینی، ترکیب تجربه و نیروی جوان جواب می‌دهد که جای پیشکسوتان در این رویداد خالی است.»

انصافی ادامه داد: «در واقع اگر پیشکسوتی نباشد تا به علاقه‌مندان جوان، شیوه و شکل اجرای گذشتگان را آموزش دهد، چگونه می‌توان اجراگر نمایش‌های سنتی بود و در حقیقت چه می‌دانیم از آن سنت که بخواهیم آن را بیابیم، آموزش ببینیم، اجرا و احیا کنیم.»

او در این رابطه افزود: «متاسفانه در خیمه شب‌بازی و خُم بازی به اندازه انگشتان یک دست مرشد نداریم که ساز زدن را به درستی بلد و با آواز آشنایی داشته باشند و آن را پای نمایش خیمه شب بازی به درستی اجرا کنند. از این رو نیازمند تربیت اجراگر هم در این عرصه هستیم.»

این نویسنده و کارگردان که در این دوره از جشنواره، در ۲ بخش صحنه‌ای و نمایش عروسکی به میزبانی استان‌های گلستان و خراسان شمالی شرکت کرده، معتقد است: «به نظر می‌رسد به واسطه این که این رویداد ۲ سالانه است، باید در سالی که این جشنواره برگزار نمی‌شود، ستاد جشنواره نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی همت بگمارد و حضور شرکت‌کنندگان در دوره بعد منوط به حضور در دوره‌های آموزشی باشد.»

انصافی در واکنش به این پرسش که برگزاری این رویداد تا چه اندازه به شناسایی آیین‌ها و سنت‌ها در استان‌های مختلف برگزار کننده این جشنواره کمک می‌کند، گفت: «این امر سبب می‌شود تا هنرمندان در تمام استان‌ها، فرهنگ بومی منطقه خود را به طور کامل بشناسند و بر اساس آن دست به تولید بزنند و این بسیار موثر خواهد بود.»

او افزود: «اگر این اقدام به صورت گردشی صورت بگیرد و مثلا تمام خرده فرهنگ‌های شمال کشور شناسایی و افرادی که بر اساس این خرده فرهنگ‌ها دست به تولید می‌زنند، در اولویت حمایت قرار بگیرند، گامی مهم و اساسی در احیای آیین‌های کهن خواهد بود.»

این هنرمند، برگزاری این رویداد در استان‌های مختلف بدون اعلام قبلی به گروه‌های شرکت کننده و البته با همان سقف بودجه اعلام شده در فراخوان را یکی از معضلات پیش‌روی گروه‌های شرکت کننده عنوان کرد و خواستار نگاه و حمایت ویژه برگزارکنندگان این رویداد مهم به شرکت کنندگان شد.

بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخش‌های صحنه‌ای (ویژه و آزاد)، بین‌الملل، شبیه‌خوانی، حرکات فردی، کارآوا و نقالی، عروسکی، دانشجویی، رادیو تئاتر و سمینار، در تهران، آذربایجان شرقی (تبریز)، خراسان شمالی (بجنورد)، چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، مرکزی (تفرش) و گلستان (گرگان و کردکوی) کشور برگزار می‌شود.




نظرات کاربران