در حال بارگذاری ...
رییس هیات مدیره انجمن تعزیه ایرانیان مطرح کرد

مرکز هنرهای نمایش آیینی و سنتی راه‌اندازی شود

رئیس هیئت مدیره انجمن تعزیه ایرانیان در راستای ساماندهی هنر تعزیه خواستار راه‌اندازی مرکز هنرهای نمایش آیینی و سنتی شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در  خراسان شمالی؛ داوود فتحعلی‌بیگی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت آیین اختتامیه نخستین سوگواره ملی هنری عاشورایی در بجنورد گفت در ایران اسلامی همواره آیین‌های سنتی پیوندی محکم با اصول اعتقادی دارند و یکی از مهم‌ترین آن‌ها نماینده ایرانی نمایش‌های سنتی یعنی «تعزیه» و یا «شبیه‌خوانی» است.

وی افزود: «تعزیه ایرانی یکی از تاریخی‌ترین و اصیل‌ترین نمایش‌های آیینی سنتی به‌شمار می‌رود که از گستره بسیار زیادی بهره می‌برد.»

رییس هیات مدیره انجمن تعزیه ایرانیان تاکید کرد: «یک مرکز ملی هنرهای آیینی سنتی نیاز است که باید بخش عمده فعالیت آن به تعزیه اختصاص یابد و چنین مرکزی باید حول سه محور پژوهش، آموزش و آفرینش فعالیت داشته باشد، یعنی باید در باب هنر شبیه‌خوانی علاوه بر پژوهش اقدامات آموزشی نیز داشته باشیم اما مطلب اینجاست که این آموزش باید به خود شکل دانشگاهی بگیرد تا به آفرینش برسد.»

فتحعلی‌بیگی با اشاره به اینکه این هنر آیینی سنتی بیش از سه قرن از شکل‌گیری آن می‌گذرد خاطرنشان کرد: هنر تعزیه منحصر به چند مجلس نیست، بلکه ۵۳۷ عنوان مستقل شبیه خوانی وجود دارد که بخش عمده آنها منتشر نشده است و این امر نشان از گستردگی این هنر در بعد تاریخی و جغرافیایی دارد.

رییس هیات مدیره انجمن تعزیه ایرانیان بیان کرد: تعزیه ایرانی اسلامی، بزرگ‌ترین مبلغ فرهنگ جهاد و شهادت و یکی از اصلی‌ترین عناوین فرهنگی این مرز و بوم است.

حمایت مسئولان از هنر تعزیه خوانی

این استاد دانشگاه تصریح کرد: این هنر طبق اسنادی که موجود است به‌عنوان یک رسانه تلقی می‌شده و نماد هنر ایرانی و اسلامی و شیعی بوده است؛ تعزیه یک هنر جامعی است که همه مختصات یک هنر نمایشی را دارد.

فتحعلی‌بیگی با اشاره به جایگاه تعزیه در فرهنگ مردم گفت: شبیه‌خوانی که به‌عنوان یک هنر اصیل آیینی مطرح است باید مورد توجه و حمایت مسئولان فرهنگی قرار بگیرد.




نظرات کاربران