در حال بارگذاری ...
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی:

خراسان شمالی بیش از میانگین کشوری تئاتر می بیند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در آیین پایانی شانزدهمین جشنواره تئاتر استان به تماشای ۴.۸ درصدی مردم استان از تئاتر سخن گفت و افزود: این میزان مصرف فرهنگی مردم استان در این زمینه بالاتر از میانگین کشوری است.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در خراسان شمالی؛ «حسین فرخنده» در این آیین  به  اتفاق و رویدادهای خوبی که در یک دهه اخیر در عرصه هنر تئاتر خراسان شمالی رقم خورده است، گریزی زد و  از ورود چهره های جدید، خلاق و جوان، وفاق و همدلی روز افزون گروه های نمایشی، برگزاری ۶ دوره جشنواره تئاتر کوتاه، ورود هنرمندان پیشکسوت برای تولید آثار به منظور اجرای عمومی و شرکت در جشنواره های ملی، حضور گروه های نمایشی در خارج از کشور به عنوان اتفاق های خوب یاد کرد.

وی با تاکید بر این که برگزاری جشنواره های تئاتر موجب تقویت مخاطبان و پشتوانه های مردمی تئاتر می شود، به نتایج پژوهش پیمایش مصرف کالاهای فرهنگی و تماشای تئاتر از سوی 4.8 درصد مردم استان در این طرح اشاره کرد و ادامه داد:  با وجود آن که استان به لحاظ تولید ناخالص و متوسط درآمد خانوار در زمره استان های کم درآمد است، اما میزان مصرف فرهنگی  مردم استان در این زمینه بالاتر از میانگین کشوری است.

 «فرخنده» به ارتباط معناداری  که میان درآمد اقتصادی و مصرف فرهنگی وجود دارد اشاره و تصریح کرد: اما شاهد حضور مردم در عرصه های فرهنگی و مصرف کالاهای فرهنگی هستیم و این امر ناشی از هنردوست بودن مردم استان و نسبت تولید آثار هنری هنرمندان با دغدغه های مردم است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که هنوز راه های نرفته و کارهای نکرده در عرصه نمایش استان زیاد است، افزود: به طور قطع می توان با افزایش سرانه فضای نمایشی افق های روشن تری را ترسیم کنیم و روزهای بهتری را برای تئاتر خراسان شمالی متصور باشیم.

وی گریزی هم به  مقوله آموزش در این عرصه زد و با وجود آن که از راه اندازی هنرستان هنرهای زیبا در استان  به عنوان گامی در راستای بهبود آموزش هنرهای نمایشی  سخن گفت، اما خواستار پیوست آموزشی در تئاتر استان ها و در دل جشنواره ها از سوی مدیرکل هنرهای نمایشی  کشور شد.

وی هم چنین ضمن تقدیر از اهالی رسانه و کادر درمان که موجب شدند تا شرایط سخت کرونایی را پشت سر بگذاریم و جشنواره، امسال با حال و هوای بهتری برگزار شود، تصریح کرد: به واسطه شیوع کرونا نیاز است تا دراین ایام بیشتر از آثار هنری بهره شویم، زیرا هنر آرامش بخش روزهای سخت زندگی است و اجراهای عمومی در عرصه  های مختلف هنری می تواند تعادل روانی را تقویت کند. 

 «حسین فرخنده» با اشاره اتفاق های خوب صورت گرفته در مقوله درمان و پیشگیری، از مدیرکل هنرهای نمایشی کشور خواست تا پروتکل سالن های سینما و نمایش به روز شود تا مردم بتوانند بهتر از این شرایط بهره ببرند.

سرپرست معاونت سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان شمالی به نقش تاثیرگذار هنر اشاره و از آن به عنوان تعالی بخش روح و ایجاد حس خوب در مردم  به ویژه در شرایط موجود به واسطه شیوع کرونا یاد کرد.

«حسین پور»  با توجه به ظرفیت ها و استعدادهای خوب هنری در خطه گنجینه فرهنگ ها و معرفت ها کارکرد امید آفرینی و  ایجاد حس اعتمادی که توسط هنرمندان با خلق آثار هنری ایجاد می کنند را در  کاهش آسیب های اجتماعی  بسیار موثر برشمرد.

«امین فرحی» دبیر شانزدهمین  جشنواره تئاتر خراسان شمالی به  ارائه گزارشی از روند جشنواره پرداخت و با اشاره به شرکت 20 گروه  نمایشی و در نهایت رقابت 7  گروه نمایشی در این دوره از جشنواره از حضور جوانان پرشور و علاقه مند به عرصه هنر نمایش که  نوید بخش آینده خوبی درتئاتر استان است، سخن گفت.

وی با اشاره به زبانزد بودن استقبال خوب از هنر نمایش و تماشاگران فهیم و آشنا به هنر نمایش خواستار حمایت ویژه از تئاتر استان ها و جشنواره های تئاتر استانی شد و از تئاتر استان  به عنوان شاهرگ حیاتی تئاتر کشور یاد کرد.

رئیس انجمن  نمایش خراسان شمالی با توجه به این که تماشاخانه شمس مرکز استان به  لحاظ مساحت و ابعاد در  زمره برترین پلاتوهای تئاتر در شرق کشور است، از متولیان امر خواست تا نسبت به به روز رسانی سیستم صوت و نور این مجموعه  اقدام شود.

در این آیین، از پوستر ششمین جشنواره تئاتر کوتاه استان نیز رونمایی شد و «عیسی قلی پور» و «بابک حیدرزاده» نیز  دقایقی به هنرنمایی پرداختند و از «جمشید داورپناه» هنرمند برجسته و پیشکسوت عرصه تئاتر استان تقدیر و درجه 3 هنری این هنرمند با تشویق حاضران از سوی« قادرآشنا» به این هنرمند تقدیم شد.

گفتنی است، شانزهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی از سوم تا پنجم آذر ماه برگزار شد و 7 اثر راه یافته از شهرهای بجنورد، شیروان و گرمه از میان 20 اثر راه یافته به این جشنواره با یکدیگر رقابت کردند.

 




نظرات کاربران