در گفت و گو با کارگردان های راه یافته به جشنواره ملی آیات مطرح شد:
جشنواره تئاتر آیات، جانی دوباره به تئاتر بخشید
سومین جشنواره ملی تئاتر آیات در شرایطی در خراسان شمالی در حال برگزاری است که با توجه به شیوع کرونا و محدودیت هایی که برای برگزار کنندگان و اهالی تئاتر ایجاد کرد رنگ مجازی به خود گرفت؛ جشنواره ای که با وجود همه اما و اگرها و محدودیت ها در روند برگزاری با استقبال خوب گروه های نمایشی رو به رو شد و بعد از وقفه یک ساله فعالیت های تئاتری درکشور، چراغی را پیش روی اهالی تئاتر روشن و امید را در دل اهالی تئاتر زنده کرد به گونه ای که کارگردان های راه یافته به این دوره از جشنواره از این رویداد به عنوان نفس و جانی تازه در رگ های تئاتر یاد کردند که دوباره امید را به فعالیت های بازگرداند.
به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از خراسان شمالی، «امیرحسین جان نثار» کارگردان اثر نمایشی «برای عشق» راه یافته به مرحله نهایی این دوره از جشنواره با بیان این که از زمانی که این اثر را شروع کردم در نظر داشتم تا جشنواره تئاتر آیات شرکت کنم، از برگزاری جشنواره و فرصت هایی که برای اهالی تئاتر ایجاد کرد ابراز خرسندی می کند و می افزاید: برگزاری جشنواره در هر شرایطی خوب است و سبب می شود تا هنرمندان پای کار بیانید و دست به تولید بزنند، حتی اگر کار به جشنواره نرسد، فرصتی را برای اجرای عموم فراهم می آورد که در نوع خود ارزشمند است.
وی ادامه می دهد: همان گونه که برگزاری جشنواره تئاتر رضوی دستاوردهای خوبی را برای جریان تئاتر استان رقم زد و سبب شد تا خراسان شمالی در برگزاری رویدادهای هنری در کشور زبانزد شود، برگزاری جشنواره تئاتر آیات نیز برکت و برندی را برای استان به ارمغان می آورد.
«جان نثار» کارگردان راه یافته از خراسان شمالی از بسترهای حمایتی عوامل جشنواره و انجمن نمایش خراسان شمالی برای تولید آثار سخن می گوید و با توجه به رویکرد مجازی جشنواره خواستار نگاه حمایتی گسترده تری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از استان های میزبان و گروه های شرکت کننده در این گونه جشنوارها می شود تا گروه ها بتوانند در یک فضای رقابتی مناسب و با کیفیت خوب آثار را ضبط و در جشنواره عرضه کنند.
«کیوان حبیبی» کارگردان راه یافته با اثر نمایشی «مجلس شمرکشی» از قزوین به سومین جشنواره ملی تئاتر آیات و به میزبانی خراسان شمالی، شناخته شده بودن این جشنواره در کشور درکنار گرایش ذهنی و علاقه اش نسبت به ایجاد پیوند بین هنر نمایش و مسائل مذهبی و دینی را از مهم ترین عوامل حضورش در جشنواره تئاتر آیات می داند و می افزاید: بزرگ ترین پیامد و دستاورد برگزاری جشنواره این است که به دولتمردان اعلام کند تئاتر هنوز زنده است و حتی شهرهای وجود دارد که در این شرایط جشنواره ای با این عظمت و با رعایت پروتکل ها برگزار می کنند.
وی ادامه داد: متولیان فرهنگی باید از شهرهای مهمی مثل بجنورد که جشنواره ملی را مدیریت می کند بخواهند تا جشنواره های بزرگتری را مدیریت کنند و این بزرگ ترین پیامد و دستاوردی است که جشنواره می تواند داشته باشد.
کارگردان اثر «مجلس شمرکشی» با اشاره به این که زیست تئاتر به خاطرکرونا از بین رفته است، تصریح می کند: این جشنواره زمینه ساز ارتباط دوباره میان گروه های تئاتری است که موجب می شود تا آموخته ها و اندوخته های خود را به اشتراک بگذارند.
وی از حمایت های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین و حوزه هنری برای تولید اثر نمایشی «مجلس شمرکشی» تقدیر می کند و ادامه می دهد: به نظر می رسد برگزاری جشنواره در این شرایط بهترین فرصت برای کمک مادی به اهالی تئاتر و نقطه امیدی برای آن هاست، ضمن این رویداد بیانگر این است که زیست تئاتر هم چنان ادامه دارد.
«حبیبی» با بیان این که دولتمردان باید بودجه بسیار مناسب تری را در اختیار این جشنواره قرار دهند آن هم وقتی مجموعه ای درشرایط بحرانی، کاری را انجام می دهد که قابل تقدیر و ستایش است، خاطرنشان می کند: برگزاری جشنواره تئاتر آیات ندای بسیار خوبی برای کسانی است که بودجه را تقسیم می کنند تا بدانند خراسان شمالی در این شرایط کار بزرگی را انجام می دهد.
« مرتضی اسدی مرام » کارگردان اثر نمایشی «سپاس نامه هانیه و چند روایت متقاطع» نیز موفقیت خراسان شمالی در برگزاری رویدادهای هنری به ویژه تئاتر و ایجاد زیرساخت های خوب و میزبانی با کیفیت استان در کنار برنامه ریزی خوب را از دلایل انگیزشی شرکت اش در این دوره از جشنواره بر می شمارد و می افزاید: موضوع جشنواره نیز دلیل دیگری است که سبب شد تا در این دوره شرکت کنم.
وی با بیان این که تعطیلی هیچ وقت به نفع تئاتر نیست و نه تنها خانواده تئاتر بلکه جامعه را نیز متضرر می کند، با ابزار خرسندی از این که مدیران و سیاست گزاران تصمیم گرفتند فعالیت های تئاتری را به هر شکل ممکن آغاز کنند تا گروه ها بیشتر از این متضرر نشوند، تصریح می کند: به طور قطع برگزاری جشنواره حتی به شکل مجازی انگیزه ای شد تا گروه ها دور هم جمع شوند و دست به تولید اثر بزنند.
«اسدی مرام» مهم ترین اتفاقی که جشنواره هایی از این دست رقم می زند را علاوه بر خاموش نشدن چراغ تئاتر، کمک مالی از لحاظ اقتصادی به خانواده تئاتر عنوان می کند.
این کارگردان راه یافته از کرمانشاه اظهار می دارد: جشنواره های که امسال برگزار نشدند می توانستند با بهره گیری از چنین الگوهایی و با نگاهی خلاقانه هم چون جشنواره تئاتر آیات امید دوباره برای فعالیت را در اهالی تئاتر زنده کنند، زیرا هر تلاشی برای روشن نگه داشتن چرغ تئاتر ارزشمند است.
وی که حضور هیئت داوران و گروه فیلم برداری به صورت هم زمان در استان های شرکت کننده و داوری و ضبط آثار به صورت زنده در جشنواره تئاتر مقاومت را اتفاقی بسیار خوشایندی می داند که می توانست در این دوره از جشنواره رقم بخورد، از این که این حرکت می توانست در کیفیت آثار برای بارگذاری در سایت ها در این دوره از جشنواره تاثیر گذار باشد، هم سخن می گوید.
«اسدی مرام» با بیان این که متاسفانه برای سیاست گذاران حوزه فرهنگ و هنر در کرمانشاه حمایت مادی از تئاتر چندان مهم نبوده و نیست، اضافه می کند: با این وجود اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با در اختیار گذاشتن سالن سبب شد تا بتوانیم کار را به جشنواره برسانیم.
« محمد حسن زاده» کارگردان اثر نمایشی «می خواستم ببوسمت باران گرفت» نیز با بیان این که سال هاست تجربه حضور در جشنواره تئاتر رضوی را به میزبانی خراسان شمالی دارم و رویکرد بیشتر نمایش هایم دینی است، تصریح می کند: میزبانی بجنورد برای جشنواره تئاتر آیات و کاربلد بودن ستاد برگزاری جشنواره و سابقه خوب برگزاری رویداد تئاتر رضوی در نهایت سلامت و به شکل حرفه ای مرا ترغیب کرد تا در این جشنواره حضور پیدا کنم.
وی ادامه می دهد: هر چند با توجه به شیوع کرونا روند برگزاری جشنواره طولانی شد، اما این حرکت در این شرایط بسیار ارزشمند است.
وی اضافه می کند: برگزاری رویدادهای هنری از این دست جانی دوباره به تئاتر بخشید و کمک کرد روح تئاتر زنده بماند و از سوی دیگر موجب شد تا اهالی تئاتر به حرکت خود ادامه می دهد.
« حسن زاده» که از خراسان رضوی موفق به حضور در این دوره از جشنواره شده است، هر چند رویکرد مجازی را برای برقراری ارتباط با مخاطب در عرصه نمایش چندان مناسب نمی داند، اما با توجه به شرایط فعلی این اتفاق را خوب ارزیابی می کند و با مهم برشمردن کیفیت تصویر برداری و صدابرداری آثار، تصریح می کند: متاسفانه شهرستان ها از امکانات حرفه ای بی بهره اند و به نظر می رسد با گسترده کردن بسترهای حمایتی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این راستا و در دل جشنواره ها می شد گام های خوبی برداشت و حتی آثار را در قالب تله تئاتر نیز عرضه کرد.
وی خاطرنشان می کند: این مقوله به حمایت اولیه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیاز دارد که خوشبختانه قدم های اولیه آن برداشته شده و مرکز هنرهای نمایشی برای تولید آثاری از این دست فراخوان داده، هر چند هنوز در مرحله آزمون و خطاست.
«حسن زاده» با اشاره به وضعیت نامناسب بودجه در ادارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می گوید: متاسفانه هم چنان در روی یک پاشنه می چرخد و اعتبارات آنچنانی برای تئاتر وجود ندارد، با این وجود اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربیت حیدریه تمام امکانات خود را در اختیار ما گذاشت.
«کریم عظیمی ججین» کارگردان اثر نمایشی «باد سرخ» که از اردبیل موفق به حضور در این دوره از جشنواره تئاتر آیات شده است، به تجربه حضور در این جشنواره و بهره گیری از موضوعات دینی و تطابق آن با زندگی امروز با زبان هنر به عنوان موضوع جشنواره اشاره می کند که سبب شد تا در جشنواره شرکت کند.
کارگردان «باد سرخ» از این که یک سالی است فعالیت های تئاتری به واسطه شیوع کرونا بسیار کم رنگ شده است و لطمات مالی بسیاری به اهالی تئاتر زده است سخن می گوید و می افزاید: برگزاری جشنواره ها هر چند به صورت مجازی حداقل پویایی را برای اهالی تئاتر رقم می زند و موجب می شود تا ارتباط اهالی تئاتر قطع نشود.
«اصغر مرادی» کارگردان اثر نمایشی «برزخ اروی شاعره آتش» با بیان این که در شرایطی که تئاتر و سالن های نمایش رنگ تعطیلی به خود گرفته است تنها راهی که می تواند به تئاتر جریان ببخشد برگزاری جشنواره هاست، اظهار می دارد: حذف تئاتر شرایط خوبی برای فرهنگ و هنر رقم نمی زند و برگزاری جشنواره حتی به صورت مجازی بسیار بهتر و اثرگذارتر از نبود آن است.
کارگردان راه یافته از اصفهان به سومین جشنواره تئاتر آیات با اشاره به رویکرد مجازی جشنواره و روند جشنواره تئاتر مقاومت که با دعوت از گروها و اجرای آن ها برای داوران اتفاقیی خوشایند را رقم زد می افزاید: به نظر می رسد رقم خوردن این اتفاق در این دوره از جشنواره نیز سبب می شد تا گروه ها علاوه بر تماشای آثار یکدیگر فرصت استفاده از تجربیات یکدیگر را داشته باشند.
« عبدالرضا فتحی » کارگردان نمایش «قند خون» که از استان مرکزی به این دوره از جشنواره راه یافته است، می گوید: با توجه به شیوع کرونا و کم رنگ شدن تولیدات تئاتر، این رویداد سبب شد تا اهالی تئاتر دست به تولید اثر بزنند و بتوانند پیوندی دوباره با مفاهیم و مضامین دینی برقرار و فاصله ای را که به واسطه شرایط امروز با رنگ معنویت پیدا کردند، در خود و تماشاگران کم کنند.
این هنرمند اگر چه از بسترهای حمایتی از سوی استان مرکزی احساس رضایت ندارد، اما برگزاری جشنواره تئاتر آیات را در ایجاد انگیزه میان هنرمندان تئاتر بسیار خوب ارزیابی می کند و می افزاید: این جشنواره باعث شد تا بار دیگر دور هم جمع شویم و در حقیقت جشنواره تئاتر آیات برای اهالی تئاتر امید بخش بود و این نوید را به هنرمندان داد که با این شرایط هم می توان تئاتر کار کرد.
گفتنی است؛ سومین جشنواره سراسری تئاتر آیات به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی و با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز هنرهای نمایشی کشور از اول بهمن آغاز فعالیت خود را در سایت تیوال آغاز کرد و این رویداد تا سوم بهمن به میزبانی خراسان شمالی ادامه دارد.
در این جشنواره 7 اثر نمایشی طی 3 روز با یکدیگر به رقابت می پردازند و آثار برگزیده از ساعت 10 صبح تا 12 شب از طریق سایت تیوال tiwall.com در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت.