در حال بارگذاری ...
رونمایی از پوستر جشنواره ملی تئاتر آیات

با حضور معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان شمالی رقم خورد

با حضور معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان شمالی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور هنری ارشاد اسلامی و پیش کسوتان عرصه هنر نمایش از پوستر سومین جشنواره ملی تئاتر آیات به میزبانی خراسان شمالی در مجموعه فرهنگی و هنری گلشن رونمایی شد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در استان خراسان شمالی؛ معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان شمالی در آیین رونمایی از پوستر سومین جشنواره ملی تئاتر آیات با اشاره به سخن معمار کبیر انقلاب، امام خمینی(ره) مبنی بر این که «هیچ زبانی به بلاغت زبان هنر نیست»، نقش هنر و هنرمندان را بی بدیل و مانگار خواند و از آن ها به عنوان سرمایه های کشور یاد و بر بهره گیری  از تمام ظرفیت های موجود در دستگاه ها برای عرصه هنر و تولید محتوا تاکید کرد.

 «برادران» با اشاره به این که گاهی اثرگذاری و ماندگاری یک اثر هنری به مراتب بیشتر از برخی سخنرانی‌ها و سلسله مباحث علمی است، با توجه به شرایط امروز به ویژه در حوزه آسیب‌های اجتماعی و سبک زندگی خواستار بهره مندی از ظرفیت‌های حوزه هنر شد و گفت: رسانه ملی نیز  باید در تولید محتوا از ظرفیت هنرمندان استان به خوبی استفاده کند.

وی با اشاره به این که دیدگاه دولت به مقوله هنر و فرهنگ این است که فرهنگ نباید دولتی باشد اما دولت باید فرهنگی باشد، تصریح کرد: به عنوان مسئول دولتی وظیفه داریم از هنرمندان حمایت و شرایط را تسهیل کنیم.

 وی خاطرنشان کرد: در استان تلاش کردیم علاوه بر ایجاد زیرساخت‌ها و تغییر رویکرد و نگاه به جامعه، به به مشکلات موجود در زمینه هنر و هنرمندان با ایجاد مجامع مختلف مشورتی مانند جوانان و رسانه رسیدگی کنیم.

«حسین فرخنده»، دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر آیات با بیان این که فراخوان این جشنواره در فروردین امسال منتشر شد و 76 متن نمایشی به دبیرخانه رسید و با داوری که صورت گرفت 23 اثر به مرحله بازبینی راه پیدا کرد، افزود: در مرحله دوم داوری 8 اثر انتخاب شد و با توجه به این که جشنواره به صورت زنده  نخواهد بود، براساس ضوابط و مقررات 7 اثر پذیرفته شد که این آثار از  شبکه های اجتماعی پخش و پس از داوری نتایج در روز جمعه، سوم بهمن در آیین اختتامیه آن اعلام می شود.

 وی با بیان این که خراسان شمالی از سال 86  به عنوان یکی از استان های مطرح در برگزاری جشنواره به ویژه تئاتر دینی مطرح بوده است و 8 دوره جشنواره تئاتر رضوی را برگزار کرد، افزود: از آن جایی که  سیاست جشنواره این بود که به صورت چرخشی در استان ها برگزار شود و از سوی دیگر برای این که حلقه برنامه ها و فعالیت های نمایشی به دست فراموشی سپرده نشود با همکاری معاونت قرآن و عترت و امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به برگزاری جشنواره تئاتر آیات  کردیم تا علاوه بر تقویت گذشته تئاتر خراسان شمالی، راهی که هنرمندان استان و کشور طی کردند تداوم پیدا کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی به اثرات خوب جشنواره هایی از این دست، در  قالب پویایی تئاتر استان و توجه بیشتر مسئولان کشور به تئاتر استان اشاره کرد و ساخت پلاتوی شمس را از برکات برگزاری جشنواره تئاتر رضوی دانست و افزود: استقبال خوب مردم از هنر نمایش سبب شد مصوبه ای ایجاد  و این  سالن  تخصصی ساخته شود.

 فرخنده ادامه داد: از زمانی که سالن ساخته و افتتاح شده است شاهد پویایی در هنر نمایش در خراسان شمالی هستیم.

وی با بیان این که جشنواره تئاتر آیات که به میزبانی خراسان شمالی در حال برگزاری است، مورد توجه شخصیت های ملی هنرهای نمایشی قرار گرفته، تصریح کرد: تاکنون 15 نفر از شخصیت های ملی اعم از مسئولان و هنرمندان شاخص عرصه تئاتر  نظر مساعد خود را در خصوص برپایی جشنواره ارائه کرده اند.

 وی ادامه داد: این جشنواره به لحاظ موضوع  نیز مورد توجه مسئولان کشوری قرار گرفته و با توجه به این که ما در بحران معنویت هستیم آن را یک ضرورت برشمردند و بر همین اساس هنرمندان نیز سعی می کنند با خلق آثار هنری به نیازهای بشر پاسخ دهند.

«مسعود زمانی» طراح پوستر سومین جشنواره ملی تئاتر آیات نیز در خصوص روند طراحی این پوستر گفت: با مراجعه ای که به تفاسیر قرآن داشتم و به واسطه تاکیدی که در قرآن بر سیرت و صورت زیبا شده، سعی کردم با بهره گیری از صورتک به عنوان یکی از المان های نمایش و پرنده ای که به سوی نور و تعالی در حرکت است، این اثر را خلق کنم تا بیانگر صورت و سیرت زیبا باشد.

 وی ادامه داد: با بهره گیری از نثر قرآنی در نوشتار و فرم شماره آیات که به صورتک تبدیل شده تلاش کردم به نوعی تداعی گر  فرم سومین جشنواره ملی تئاتر آیات باشد.

«علیرضا فیروزه» پیش کسوت عرصه تئاتر استان خواستار تبیین راهبردی برای توسعه امور هنری به ویژه در عرصه هنر نمایش از سوی استانداری  شد و افزود: با ایجاد خانه هنرمندان و تجمیع  آن ها می توان فعالیت هایی را در راستای گام دوم انقلاب انجام داد.

وی با اشاره به این که چندین سازمان و نهاد در عرصه فرهنگ فعالیت دارند و به نظر می رسد باید تدابیری اندیشیده شود تا از تمام ظرفیت های موجود بهره گرفته شود، تصریح کرد: از آن جایی که امرار معاش هنرمندان از طریق فعالیت های هنری است به نظر می رسد متولیان باید نگاه جدی تری به این حوزه داشته باشند.

وی از معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خواست با ابتکار خاصی از تمام هنرمندان استان در این شرایط ویژه حمایت شود تا اهالی هنر بیشتر از این متضرر نشوند.

 «صمدی شادلو» از فعالان عرصه تئاتر و داور بازخوان جشنواره ملی تئاتر آیات بر ضرورت مطالعه و پژوهش از سوی اهالی تئاتر استان تاکید کرد و خواستار فعالیت بیشتر هنرمندان شد تا تئاتر به شکل حرفه ای در این خطه رقم بخورد و چراغ آن روشن بماند.

گفتنی است؛ جشنواره سراسری تئاتر آیات از اول تا سوم بهمن به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی و با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز هنرهای نمایشی کشور به میزبانی خراسان شمالی برگزار می شود.

در این جشنواره قرار است 7 اثر نمایشی با یکدیگر به رقابت بپردازند و آثار برگزیده از طریق فضای مجازی و با قرار گرفتن روی سایت های معتبر و مرجع در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

.

 




نظرات کاربران