در حال بارگذاری ...

پیام معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سومین جشنواره ملی تئاتر آیات

« عبدالهادی فقهی زاده » معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سومین جشنواره سراسری تئاتر آیات به میزبانی خراسان شمالی پیام داد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از خراسان شمالی، در متن پیام « عبدالهادی فقهی زاده »  آمده است:

هنر مقدس، تجلی خدا گونه شدن در بینش الهی و رفتار نظام مند مبتنی بر آموزه های دینی است که در صدد بسط نگرش و عملکرد صحیح با برخورداری از بن مایه های ناب و زلال مکتب انبیاء و رسولان الهی است و آدمی را از خاکدان تاریک و زمینی به عرش نورانی  فضائل اخلاقی و مکارم الهی می برد. این تلقی خارج از رویه هنر به مفهوم اعتباری  متداول آن است؛ چنان که در این تلقی، آدمی می تواند خلیفه خدا شود و صفات خداوند رحمان در او بروز کند. بر این اساس ، آیه مبارک «نفختُ فیه من روحی» (سوره حجر / آیه 29) به این حقیقت اشاره می کند که انسان می تواند خلاقیت  های هنری را در تحقق بخشیدن  نگرش و بینش  الهی به کار گیرد که  لازمه آن عینیت بخشیدن به مفاهیم متعالی در حوزه های گوناگون معرفتی و اخلاق فردی و اجتماعی است .

هنر؛ کوششی بشری است برای به  تصویر کشیدن  حقایق در عرصه محسوسات؛چنان که در آیه 24 از سوره مبارک حشر، اوصاف «خالق» و«مصوّر» به کار رفته که با هنرمرتبط است. بر این مبناست که  هنرهای قرآنی ، تابع  قوانین الهی است که در چارچوب ظهور، تجلّی بدون تکراری از حقایق هستی را به نمایش می گذارد. چنان که خداوند متعال نیز در آیه مبارک  «کلّ یومٍ هو فی شأن»(سوره الرحمن /آیه 29) اشاره فرموده است که او در هر لحظه ظهور و تجلی دیگری دارد .

سومین جشنواره ملی هنرهای نمایشی آیات، به میزبانی استان خراسان شمالی  بستری است برای تجلی عینی نماد ها و تمثیل های قرآن در قالب نمایش های دینی و آیینی و هنرمندان این عرصه با مایه های  دینی خود مفاهیم و مضامین آیات قرآن  و روایات را با تکنیک های روز آمد  هنری خود برای مخاطبان عینیت می بخشند و خلق می کنند.

با این نگاه، هنر دینی مبتنی بر رمز و نماد و تمثیل است. یک نماد، آینه شفافی است که حقایق عالم را متجلی می کند. و قرآن کریم استفاده از نمادها، مثالها و تمثیلها را  یک قاعده و اصل اساسی در بیان حقایق بر می شمارد ؛آنجا که می فرماید :  «تلک الامثال نضربها للنّاس و ما یعقلها الا العالمون» (سوره عنکبوت / آیه 43) «ما این مثال ها را می زنیم و جز عالمان، آنرا درک نمی کنند.» یعنی از معنای ظاهری آنها  به معانی حقیقی بار می یابند

در  هر صورت ، در این جا برخود فرض می دانم به نمایندگی از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  از کلیه هنرمندان  عزیز و سایر دست اندارکاران محترم  سومین جشنواره ملی هنرهای نمایشی آیات ، خصوصا مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی ،معاونان حوزه های مختلف ،دبیران هنری و اجرایی و هیئت محترم داوران که هر کدام به گونه ای در رقم خوردن شایسته این رویداد هنری فرهنگ اسلامی نقش ایفا کرده اند تشکر و قدر دانی کنم و توفیق از خداوند است.




نظرات کاربران