در حال بارگذاری ...
پیام مدیرکل هنرهای نمایشی به سومین جشنواره تئاتر آیات

آمیزش مفاهیم و شعائر دینی با هنر متعالی تئاتر

قادرآشنا مدیرکل هنرهای نمایشی در پیامی با پاسداشت ارزش ها و شعائر دینی؛ برگزاری سومین دوره جشنواره تئاتر آیات را ارج نهاد و از برگزارکنندگان و شرکت کنندگان دراین رویداد تقدیر کرد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از خراسان شمالی، در متن پیام مدیرکل هنرهای نمایشی آمده است:

در صحنه‌ای مزین به نام تئاتر دینی باید با تسمک به آیات کلام الله وائمه، جلوه هایی از نور و زیبایی را به نمایش گذاشت و چه زیبا ودیدنی است آمیزش مفاهیم و شعائر دینی با هنر متعالی تئاتر.

تئاتر هنری است که در سرشت و سرنوشت آن مخاطب نقشی کلیدی ایفا می کند و یکی از سرچشمه تئاتر، آیین ومناسک مذهبی است و اگر به تاریخ هنر جهان رجوع کنیم، در می یابیم که تئاتر نقش کلیدی در ماندگاری بسیاری از آیین ها و مناسک مذهبی در طول تاریخ داشته است.

 تئاتر؛ درمقایسه با سایرهنرهای هفت گانه ازامکانات بیشتری برای بیان مفاهیم عمیق وانسان سازبرخوردار است و می توان از این امکانات برای گسترش فرهنگ دینی و اسلامی بهره جست. اما باید به این نکته توجه کرد خواه این گونه نمایشی با مفاهیم و ‏قصه‌های دینی همراه باشد و خواه این مفاهیم با قصه مردم روزگار هم عصرمان آمیخته وهمراه شده باشد، باید برای ماندگاری و تاثیرگذاری بر دل و جان مخاطب از هر گونه بیان شعاری پرهیز کرد.

تئاتر دینی؛ تئاتری تفکر برانگیز واندیشه محوراست و دراین گونه نمایشی با مفاهیم بنیادی ازلی و ابدی مواجه هستیم و به نظر من کار هنرمندی که تمرکزش را بر روی نگارش نمایشنامه، کارگردانی و بازی در نمایش مذهبی می گذارد، بسیار دشوارتر است از هنرمندی است که در سایر گونه های نمایشی فعالیت می کند.

‏ یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی، رشد چشمگیرتئاتر دینی و به تبع آن شکل گیری جشنواره هایی چون رضوی و آیات است. امیدوارم این جشنواره ها تداوم پیدا کنند و بتوانیم شاهد آثار با کیفیت و تاثیر گذار دراین رویداد باشیم و بتوانیم از دستاوردهای این جشنواره در سطح کشوری بهره بگیریم.»

گفتنی است؛ جشنواره سراسری تئاتر آیات از اول تا سوم بهمن به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی و با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز هنرهای نمایشی کشور به میزبانی خراسان شمالی برگزار می شود.

در این جشنواره قرار است 8 اثر نمایشی با یکدیگر به رقابت بپردازند و آثار برگزیده از طریق فضای مجازی و با قرار گرفتن روی سایت‌های معتبر و مرجع در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت




مطالب مرتبط

گفت و گو با عضو هیئت انتخاب آثار جشنواره تئاتر استان خراسان شمالی

پژمان شاهرودی: هنرمندان جوان نیازمند آموزش و سازماندهی هستند
گفت و گو با عضو هیئت انتخاب آثار جشنواره تئاتر استان خراسان شمالی

پژمان شاهرودی: هنرمندان جوان نیازمند آموزش و سازماندهی هستند

پژمان شاهوردی عضو هیئت انتخاب آثار هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی اگر چه ظرفیت های تئاتر در خراسان شمالی را بالفعل می داند که برای بالقوه شدن نیازمند آموزش اساسی در بخش های مختلف است، اما با بررسی آثار از نبود خط کارگردانی در آثار ارائه شده، بهره نگرفتن از متن های خوب و ...

|

غزل ملک‌حسینی، کارگردان نمایش «رویای شیرین عروسک‌ها»

تئاتر باید به مدارس بیاید
غزل ملک‌حسینی، کارگردان نمایش «رویای شیرین عروسک‌ها»

تئاتر باید به مدارس بیاید

کارگردان «رویای شیرین عروسک‌ها» که در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی اجرا داشت، از ضرورت پرداختن به تئاتر و این‌گونه نمایشی در مدارس سخن گفت و آن را لازمه رشد و شکوفایی فردی و اجتماعی دانش‌آموزان دانست.

|

نظرات کاربران