در حال بارگذاری ...
مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

وجود اندیشه عمیق و فرهنگ اسلامی دلیل میزبانی خراسان شمالی

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این که هنر نمایش می تواند در خدمت ترویج معارف دینی قرار گیرد سخن گفت و با اشاره به این که تقویت پیوند تئاتر با آموزه های دینی از جمله وظیفه نهادهای فرهنگی و دینی است، بر وجود اندیشه عمیق و فرهنگ اسلامی به عنوان دلیل میزبانی خراسان شمالی تاکید کرد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در خراسان شمالی، «مرتضی خدمتکار» با بیان این که هنر نمایش به عنوان یک قالب اثرگذار و جذاب می تواند تأثیر به سزایی در ترویج و انتقال مفاهیم و مضامین قرانی و دینی داشته باشد؛ تصریح کرد: هنر نمایش در تاریخ خود در کشور ما یک هنری ارزشی است که می تواند با برنامه ریزی و هدایت صحیح در خدمت ترویج  فرهنگ و معارف دینی در جامعه قرار گیرد.

وی افزود: امروزه هنرهای مختلف به ویژه هنر نمایش، مخاطبان قابل توجهی در بین آحاد جامعه به خصوص جوانان دارد و مجموعه این زمینه ها ضرورت به کارگیری درست از این هنر را در  راستای اهداف و رسالت دینی ما بیش از پیش روشن می کند.

وی ادامه داد: بر این اساس وظیفه مجموعه نهادهای فرهنگی و دینی کشور است که بستر لازم را برای تقویت پیوند این هنر با آموزه های دینی فراهم سازند.

وی کشف و پرورش استعدادهای ناب هنری به ویژه در میان نسل جوان و هدایت این استعدادها به سمت تولید آثار ممتاز و اثرگذار در عرصه های مختلف هنری از جمله هنرهای نمایشی را یکی از اهداف جشنواره آیات برشمرد و تصریح کرد: بالطبع تولید یک اثر فاخر هنری با محتوای دینی مستلزم داشتن زمینه های معنوی در هنرمند و صاحب اثر است و از سوی دیگر تولید آثار هنری با مضامین قرآنی و دینی، بی تردید اثرات مثبت و معنوی روی صاحب اثر خواهد گذاشت.

وی بر ضرورت برنامه ریزی برای دو طیف تاکید کرد و گفت: در حقیقت باید زمینه آشنایی اهالی قرآن و فعالیت های قرآنی و دینی با هنر نمایش و انس اهالی هنر به خصوص هنر نمایش با مفاهیم و معارف قرآنی فراهم شود.

مدیرکل دفترتبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از دلایل واگذاری جشنواره ملی  تئاترآیات به خراسان شمالی از سوی شورای برنامه ریزی جشنواره فرهنگی، هنری و رسانه ای آیات را وجود زمینه ها و بسترهای لازم در این استان در حوزه هنرهای نمایشی عنوان و بیان کرد: تعداد هنرمندان و گروه های نمایشی فعال در خراسان شمالی و برگزاری جشنواره تئاتر رضوی نیز که باعث افزایش سطح فعالیت های مرتبط با هنر نمایش در این استان شده است، از دیگر دلایل این واگذاری برای اعتلا و حفظ این فرهنگ است.

وی با بیان این که جشنواره فرهنگی، هنری و رسانه ای آیات هنوز در ابتدا راه و بستری مناسب برای  تمامی هنرمندان به خصوص هنرمندان حوزه دینی و ارزشی  است، افزود: اگر چه  عمر این جشنواره هنوز به یک دهه نرسیده ولی با توجه به اتفاقات شایسته در این مدت کوتاه و همچنین ارتباطات هنرمندان، برای اهالی هنر شناخت شده است.

«خدمتکار» مهم ترین هدف جشنواره آیات را ترویج مفاهیم قرآن و عترت عنوان کرد و گفت: اغلب آثار  ارسال شده در همین راستاست البته شاید هنوز میزان شرکت آثار ممتاز هنری در این جشنواره به حد مطلوب نرسیده اما در هر دوره شاهد افزایش سطح کمی و کیفی جشنواره هستیم.

وی با توجه به تاریخ درخشان خراسان در ترویج دین مبین اسلام در قرون مختلف از این که ظرفیت های دینی در این منطقه ریشه  تاریخی و اجتماعی دارد، سخن گفت و افزود: از طرفی دیگر خراسان شمالی از جمله استان های فعال در برگزاری رویدادها و برنامه های فرهنگی و هنری دینی بوده و این امر ناشی از وجود اندیشه عمیق و فرهنگ اسلامی در این خطه است.

وی برگزاری چندین دوره جشنواره هنرهای تئاتر رضوی و جشنواره آیات و دیگر فعالیت های متعدد قرآنی خود دلیل برخورداری زمینه های رشد و پرورش استعداد و ظرفیت های این استان عنوان کرد.

گفتنی است؛ جشنواره سراسری تئاتر آیات از اول تا سوم بهمن به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی و با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز هنرهای نمایشی کشور به میزبانی خراسان شمالی برگزار می شود.

در این جشنواره قرار است 8 اثر نمایشی با یکدیگر به رقابت بپردازند و آثار برگزیده از طریق فضای مجازی و با قرار گرفتن روی سایت های معتبر و مرجع در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت




نظرات کاربران