حسین فدایی حسین درباره جشنواره آیات گفت:
جشنوارهها موجب تشویق گروههای نمایشی به تلاش و تکاپو میشوند
حسین فدایی حسین معتقد است تئاتر برای زنده ماندن و اثرگذاری باید مدام تولید و اجرا شود
به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از خراسان شمالی، حسین فدایی حسین از فعالان عرصه تئاتر کشور در گفت و گو با ستاد خبری سومین جشنواره ملی تئاتر آیات به نقش جشنواره ها در پویایی و اعتلای تئاتر اشاره کرد و با توجه به این که جشنوارههای موضوعی بیشتر با هدف جریانسازی در حیطههای موضوعی خاص توسط نهادها و یا مراکز فرهنگی و هنری اتفاق میافتد و گروههای بسیاری را درگیر تحقیق، جستجو و فعالیت در زمینه موضوع مورد نظر میکند، تصریح کرد: هر چند درگیر شدن با موضوع مورد نظر جشنواره میتواند برای مقطع زمانی خاصی توجه بسیاری را به خود جلب کند اما تنها در صورتی مؤثر و مانا خواهد بود که چنین جشنوارهای استمرار و تداوم داشته باشد.
وی بر ضرورت برنامهریزی دقیق برای برگزاری دورههای مختلف در دل جشنواره تاکید کرد و افزود: در غیر این صورت به واسطه این که از پتانسیل و انرژی صرف شده برای برگزاری جشنواره استفاده نشده نتیجهای نیز حاصل نخواهد شد.
این هنرمند عرصه نمایش، با اشاره به این که در شرایط کنونی هر اتفاق و رویدادی که گروههای نمایشی را به تلاش و تکاپو تشویق کند، پسندیده است. اظهار داشت: تئاتر برای زنده ماندن و اثرگذاری باید مدام تولید و اجرا شود.
وی شرایط پیش آمده در چند ماه گذشته که منجر به تعطیلی سالنهای نمایش و زمینه ساز توقف فعالیت بسیاری از گروههای نمایشی و فاصله گرفتن اعضای گروه از یکدیگر شد، بسیار غم انگیز و تاسف بار خواند و تصریح کرد: به طور قطع برگزاری رویدادهایی مثل جشنواره میتواند باعث تشویق گروه ها شده تا بار دیگر دور هم جمع شوند و به تولید نمایش بپردازند.
فدایی حسین حرکت به سمت پخش مجازی آثار به واسطه شرایط پیش آمده و با وجود مخالفت عده ای از اهالی هنر که تئاتر را هنری زنده می دانند، بهترین کار برای فعال نگهداشتن تئاتر بیان کرد و افزود: چنین اتفاقی نتایج مثبتی داشت و میتواند داشته باشد و آن استفاده طیف گستردهتر مخاطبان از نمایشهاست.
وی ادامه داد: فضای مجازی این امکان را فراهم کرده است تا علاقه مندان به تماشای تئاتر بدون نگرانی از طی مسیر و صرف هزینههای مختلف در هر مکان و فضایی به تماشای تئاتر بنشینند و این اتفاقی است که فکر میکنم حتی بعد از پایان دوران کرونا ادامه داشته باشد.
این نمایشنامه نویس برنامه ریزی و هدف گذاری مشخص و پرهیز از برگزاری صرف، فراهم کردن شرایط برای استفاده از تجربیات حاصل شده در جشنواره و تماشای آثار برای گروهای شرکت کننده، ایجاد بسترهای آموزشی و نقد درست و هدفمند، فراهم شدن امکان استفاده از ظرفیت ایجاد شده از سوی مدیران و برگزارکنندگان برای بهره گیری شرکت کنندگان از حاصل چند ماه تلاش خود را درزمره مولفه های یک جشنواره اثرگذار بیان می کند که باید توسط متولیان برگزاری جشنوارهها مورد توجه قرار بگیرد.
وی تئاتر را هنری به شدت تأثیرگذار می داند که اگر از قابلیتها و ظرفیتهای آن بهخوبی استفاده شود باعث تغییرات اجتماعی و تأثیرات روحی و روانی عمیقی در جامعه می شود و از این روی هنری فرهنگساز است که میتواند جریانهای اجتماعی مهمی را رقم بزند، به شرط آنکه برای آن برنامهریزی صورت بگیرد.
فدایی حسین لازمه و شرط رشد و اعتلای معنویت در جامعه را برنامه ریزی درست و سرمایه گذاری صحیح عنوان کرد و گفت: بنابراین رها کردن تئاتر و اهالی آن به حال خود هرگز اتفاق مهمی را ایجاد نمیکند. هرچند هنرمندان تئاتر در هر شرایطی کار خود را انجام میدهند اما اگر برای این هنر ارزشمند و فاخر بسترهای رشد و توسعه فراهم شود بالطبع اثرگذاری بیشتری خواهد داشت و تولیدات و فعالیتهای صورت گرفته در مسیری مشخص و هدفمند قرار خواهند گرفت.
وی یکی از مهمترین بسترهای رشد تئاتر را تعیین چشمانداز و برنامهریزی بلندمدت در این زمینه در قالب توجه به زیرساختها و تعیین اولویتهای حمایتی و هدایتی برشمرد و تصریح کرد: تجربهگذشته نشان داده است تئاتر شهرستانها همواره زمینهساز رشد تئاتر در سراسر کشور بوده است و چه بسا در سالیان نه چندان دور تئاتر شهرستانها تغذیهکننده و خط دهنده به تولیدات پایتخت بوده است.
حسین فدایی حسین ادامه داد: در تئاتر شهرستانها انرژی و ظرفیتی وجود دارد که در آثار مرکز کشور کمتر دیده میشود، اما در عمل بهایی که به تئاتر شهرستانها داده میشود در کلیت تئاتر کشور بسیار ناچیز است.
وی بر این باور است که در جشنواره آیات هم نباید مثل هر جشنواره موضوعی دیگر تنها به اعلام فراخوان، انتخاب آثار و برگزاری صرف جشنواره بسنده کرد، بلکه باید امکانی فراهم شود تا گروههای نمایشی فرصت مطالعه و تحقیق لازم را برای تولیدی اثرگذار و مطابق با موضوع جشنواره داشته باشند.
فدایی حسین یکی از اقداماتی که بسیار ضروری را تهیه و تولید متن نمایشی مناسب حتی پیش از اعلام فراخوان جشنواره عنوان و تصریح کرد: این کار نیاز به برنامهریزی بلندمدت دارد.
این هنرمند یکی از مشکلات جشنوارههای موضوعی را توجه کم به نمایشنامه متناسب با موضوع جشنواره بیان کرد و افزود: شناسایی گروههای متقاضی حضور در جشنواره، پیگیری مشکلات و رفع موانع تولید آثار، رصدکردن گروهها و روند تولید، ارائه مشاوره و درصورت امکان اعزام کارشناس برای راهنمایی و دادن مشاوره به گروهها به منظور بالابردن سطح کیفی آثار اقدام دیگری که باید توسط دبیرخانه جشنواره صورت بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید امکانی فراهم شود تا آثار منتخب حضور در جشنواره، پیش یا پس از جشنواره آثار تولید شدهخود را در معرض دید مخاطبان عمومی قرار دهند زیرا هدف اصلی از تولید اثر اجرا برای مخاطب است نه صرفا حضور در جشنواره و اجرا برای مخاطب محدود.
گفتنی است؛ جشنواره سراسری تئاتر آیات از اول تا سوم بهمن به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی و با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز هنرهای نمایشی کشور به میزبانی خراسان شمالی برگزار می شود.
در این جشنواره قرار است 8 اثر نمایشی با یکدیگر به رقابت بپردازند و آثار برگزیده از طریق فضای مجازی و با قرار گرفتن روی سایت های معتبر و مرجع در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت