در حال بارگذاری ...
مزیت سومین جشنواره ملی تئاتر آیات از نگاه عضو هیات انتخاب

آثار رسیده با ذائقه مخاطب تطابق دارد

نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر و داور بازبین سومین جشنواره ملی تئاتر آیات، تطابق آثار با سلیقه و ذائقه مخاطب امروزی را مزیت این دوره از جشنواره برشمرد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در خراسان شمالی، «علی حاتمی نژاد» در گفتگو با ستاد خبری سومین جشنواره ملی تئاتر آیات با بیان این که هر رویداد تئاتری به هر شکلی می تواند اثر خود را در جریان تئاتر بگذارد، از این که هم اینک بزرگ‌ترین حُسن جشنواره تئاتر آیات بررسی نقش دین در زندگی انسان‌ معاصر است، سخن گفت.

 وی افزود: در این سال ها در حوزه تئاتر دینی به آثار تاریخی اکتفا کرده و کمتر به نقش دین در زندگی افراد پرداخته ایم، از این روی در آستانه قرن جدید پرداختن به این موضوع و میزان تاثیرگذاری آن در روابط اجتماعی، دوستانه، کار، تحصیل و... بسیار مهم است و در واقع تمام زیبایی فراخوان نیز در همین موضوع است.

 وی ادامه داد: در داوری تلاش کردیم این مقوله را مورد توجه قرار دهیم و به دنبال متون امروزی بودیم زیرا باید آثار با سلیقه و ذائقه مخاطب امروزی تطابق داشته باشد که خوشبختانه آثار خوبی هم وجود داشت که این یکی از مزیت های این جشنواره است.

«حاتمی نژاد» اظهارکرد: در حال حاضر بزرگ ترین معضل ما در عرصه تئاتر، نمایشنامه نویسی است و می توانیم با کم کردن هزینه برخی جشنواره ها و سفارش به نمایشنامه نویس ها دست به تولید متون تا در آینده شاهد اتفاقات خوبی در این عرصه باشیم.

 داور بازبین این جشنواره، لازمه تقویت و تداوم جریان تئاتر و جشنواره پویا را در نظر گرفتن مسابقه نمایشنامه نویسی عنوان کرد و افزود: شرایط فعلی فرصت خوبی است تا روی این مسئله تمرکز شود و در نظر گرفتن چند استاد برای نمایشنامه نویسان به منظور هدایت و راهنمایی افراد سبب می شود آثار قرص و محکمی تولید شود و به چاپ برسد.

وی بارگزاری آثار راه یافته به جشنواره در یک سایت و در دسترس مخاطبان قراردادن، علاوه بر نمایش آثار شاخص مرتبط با موضوع جشنواره را که در طول سال ها در تئاتر کشور تولید شده جزو فاکتورهایی اعلام کرد که باید مورد توجه متولیان و اهالی هنر قرار گیرد تا شاهد جشنواره ای اثرگذار باشیم.

وی ادامه داد: باید رسانه ها پا به پای هنر حرکت کنند زیرا هنر بدون رسانه و تبلیغات در دنیای امروز جایگاهی ندارد، بنابراین باید به صورت گسترده در فضای مجازی تبلیغ و در این فضای بی در و پیکر پیشرو، پرشور و گسترده عمل کنیم.

 نویسنده نمایشنامه «ورشو» با اشاره به این که تئاتر هنری زنده است و بدون تماشاگر و حضور و هم نفسی آن معنا پیدا نمی کند، اما به خاطر شرایط موجود بیشترین ضربه را در میان هنرها خورده است، تصریح کرد: با این وجود نمی توان تئاتر را تعطیل کرد و به نظر می رسد باید این هنر را به سمت فضای مجازی و تئاتر آنلاین سوق داد.

وی به مزیت های بهره گیری از فضای مجازی هم اشاره کرد و از این که تماشای تئاتر راحت تر می شود و مخاطبان بیشتری را جذب می کند، سخن گفت و افزود: به واسطه تداوم شرایط موجود باید مدیوم های جدیدی را برای تئاتر پیدا کرد و در این میان، تئاتر میدانی و تله تئاتر در کنار نمایش صحنه ای به صورت آنلاین می تواند اثرگذار باشد.

گفتنی است؛ جشنواره سراسری تئاتر آیات از اول تا سوم بهمن به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی و با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز هنرهای نمایشی کشور به میزبانی خراسان شمالی برگزار می شود.

در این جشنواره قرار است 8 اثر نمایشی با یکدیگر به رقابت بپردازند و آثار برگزیده از طریق فضای مجازی و با قرار گرفتن روی سایت های معتبر و مرجع در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت




نظرات کاربران