در حال بارگذاری ...
پیام دهکردی:

تئاتر رضوی باید به یک جریان مداوم و فعال در کشور تبدیل شود

تئاتر رضوی نباید به‌صرف برگزاری جشنواره‌ای یک هفته‌ای ختم شود بلکه این جشنواره می‌تواند ویترین آثاری باشد که در طول سال تولید می‌شوند.

پیام دهکردی در گفتگو با ستاد خبرگزاری سیزدهمین جشنواره تئاتر رضوی گفت: اگر به سمتی حرکت کنیم که آثاری که با مضامین رضوی طی سال تولید و به اجرای عموم ازجمله اجراهای خیابانی و صحنه‌ای می‌روند به این جشنواره راه پیدا کنند، شاهد کارکرد بهتری از جشنواره تئاتر رضوی خواهیم بود.

وی از تئاتر به‌عنوان یک ‌نهاد تولید اندیشه یاد کرد که برگزاری جشنواره‌ها، سبب بسط و گسترش اندیشه‌های ناب و متعالی در جامعه می‌شود و اتفاقات خوبی را رقم می‌زند.

وی تأکید کرد: اگر این نهاد با مضامین متعالی و بی‌مانندی مثل رضوی عجین شود، اتفاق باشکوه‌تری را رقم می‌زند و نتایج آن درخور تحسین است.

این هنرمند عرصه تئاتر و سینمای کشوراظهارداشت : در بزنگاه کنونی تاریخ که در آن به سر می‌بریم، شاهد هجمه‌های گسترده چه در داخل کشور و چه از خارج نسبت به فرهنگ هستیم، چراکه حجم مصرف‌گرایی، سطحی‌نگری و دیدگاه‌های پوپولیستی و غرب‌زدگی را به‌طور گسترده در حال مشاهده هستیم.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی تئاتر می‌تواند به‌عنوان یک جریان تربیتی نقش ایفا کند، بخصوص اگر بتواند با مضامین متعالی و بی‌مانندی همچون رضوی عجین شود.

وی با بیان اینکه این مضامین بسیار والا همانند حجم عظیمی از نورانیت و چراغ هدایت در زندگی بشریت راهگشا است، گفت: جریان تئاتر رضوی از این حیث بسیار اثرگذار بوده و حضورش یک حضور حیاتی است و باید برگزاری جشنواره تئاتر رضوی را به فال نیک گرفت و امیدوارم بتواند ادامه پیدا کند.

دهکردی با تأکید بر اینکه باید آثار راه‌یافته به این جشنواره با مضامین رضوی نزدیک‌تر شوند و همچنین بتوانند توده مردم و آحاد جامعه را جذب کنند، عنوان کرد: اتفاقی که امروز در جامعه ما در این سال‌های اخیر شاهد هستیم یک نوع پس‌زدگی و لجاجت اجتماعی را در برخی مردم خود داریم می‌بینیم و این‌ها هیچ‌کدام دشمن و مخالف باورهای عمیق مذهبی نیستند بلکه برخی جوان‌ها دچار لجاجت اجتماعی هستند، گویی انتقاد به نوع مدیریت کشور دارند این را در قالب یک رفتار لجوجانه نسبت به هر حوزه مرتبط از خود بروز می‌دهند.

این هنرمند عرصه تئاتر و سینمای کشور اظهار داشت: به نظر من جشنواره رضوی باید بسیار هوشمندانه درعین‌حال که مضامین و مفاهیم رضوی را دنبال می‌کند اما باید کوشش کند به سمتی برود که مردم بتوانند بیشترین گرایش و جذب را پیدا کنند.

دهکردی با اشاره به اینکه برخی آثاری هم که در جشنواره راه پیدا می‌کند جریان حرکتش به سمت موضوعات ناب رضوی نیست و آخرش به یک مشهد رفتن ختم می‌شود، تصریح کرد: این مسئله یک آسیب جشنواره تئاتر رضوی است که نباید در این دوره اتفاق بیفتد.

وی عنوان کرد: ما باید اندیشه‌های والای امام هشتم را برای خود یادداشت و بازسازی کنیم و ببینیم دغدغه‌ها چیست و چگونه این دغدغه‌ها می‌تواند چراغ هدایت باشد و برویم به سمت تولید آثاری که دغدغه‌ها را دنبال کند که جشنواره تئاتر رضوی در این رهگذار اتفاق مبارکی است و برطرف کردن اشکالات این جشنواره می‌تواند تأثیرات مثبتی بر جامعه داشته باشد.

گفتنی است؛ سیزدهمین جشنواره تئاتر رضوی، ٧، ٨ و ٩ شهریورماه امسال در مجموعه تئاتر شهر مرکز خراسان شمالی برگزار می‌شود.




نظرات کاربران