در حال بارگذاری ...

همایش فعالان و پیشکسوتان تعزیه خراسان شمالی برگزار شد

اولین همایش فعالان و پیشکسوتان تعزیه خراسان شمالی با حضور اساتید و پیشکسوتان مطرح کشور، ۱۴ اسفند ماه در مجتمع فرهنگی هنری غدیر شیروان برگزار شد.

به گزارش تئاتر خراسان شمالی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در آیین اختتامیه این همایش با بیان اینکه یکی از اولویت های این اداره کل در حوزه هنر تعزیه تقویت این هنر است، گفت: برگزاری دوره های آموزشی برای تقویت تعزیه در استان ضروری است.

حسین فرخنده اظهار داشت: این اداره کل آمادگی دارد با دعوت از اساتید برجسته کشور اوایل اردیبهشت ماه سال آینده کارگاه های آموزشی برای تعزیه خوانان استان برگزار کند.

وی با بیان اینکه پژوهش یکی از نکات اصلی و محوری قابل توجه در هنر تعزیه است، اظهار کرد: خراسان شمالی گنجینه فرهنگ ها است و در همه حوزه ها نیاز به پژوهش دارد که هنر تعزیه نیز از این امر مستثنی نیست.

فرخنده به حمایت از پژوهشگران عرصه هنر تعزیه نیز اشاره کرد و گفت: برای دور کردن هنر تعزیه از خرافات و پیرایه ها از پژوهشگران حمایت خواهیم کرد.

در این آیین پیشکسوتان عرصه تعزیه کشور استاد علاء الدین قاسمی ، سیدرضا حاجی مشهدی و رضا فراهانی به اجرای تعزیه پرداختند.

در ادامه از 23 فعال و پیشکسوت از گروه های تعزیه استان با اهدای لوح تقدیر، تندیس و هدایایی تقدیر و تجلیل شد.

گفتنی است برگزاری کارگاه های آموزشی در بخش موافق خوانی و مخالف خوانی با شرکت 150 عضو فعال انجمن تعزیه خراسان شمالی با حضور اساتید کشوری برگزار شد.

خراسان شمالی بیش از 600 تعزیه خوان دارد که 300 نفر آنان عضو انجمن تعزیه هستند.

برپایی نشست یرنامه ریزی و هم اندیشی برنامه های انجمن تعزیه در سال 96، حضور پیشکسوتان تعزیه در گلزار شهدای گمنام، برپایی نمایشگاه عکس تعزیه و اجرای آیین پرده خوانی از دیگر برنامه های این همایش بود.

لازم به ذکر است تا کنون سه دوره سوگواره تعزیه در شهرستان شیروان برگزار شده است.  




مطالب مرتبط

گفت و گو با عضو هیئت انتخاب آثار جشنواره تئاتر استان خراسان شمالی

پژمان شاهرودی: هنرمندان جوان نیازمند آموزش و سازماندهی هستند
گفت و گو با عضو هیئت انتخاب آثار جشنواره تئاتر استان خراسان شمالی

پژمان شاهرودی: هنرمندان جوان نیازمند آموزش و سازماندهی هستند

پژمان شاهوردی عضو هیئت انتخاب آثار هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی اگر چه ظرفیت های تئاتر در خراسان شمالی را بالفعل می داند که برای بالقوه شدن نیازمند آموزش اساسی در بخش های مختلف است، اما با بررسی آثار از نبود خط کارگردانی در آثار ارائه شده، بهره نگرفتن از متن های خوب و ...

|

نظرات کاربران