داور هجدهمین جشنواره تئاتر استان خراسان شمالی:
علیرضا استادی: ادب فرهنگی و هنری و احترام به پیشکسوتان را فراموش نکنیم
علیرضا استادی داور هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی از ظرفیت های خراسان شمالی و هنر پرور بودن این خطه در دل کارگاه سخن گفت و با توجه به وجود استعداد های جوان و شور و شعف موجود و نیروهای جوان از حاضران خواست تا ادب فرهنگی و هنری و احترام به پیشکسوتان را در هر مرحله ای از فعالیت هنری فراموش نکنند و از سوی دیگر با توجه به اهمیت نقش بازیگری، بهره گیری از هوش و ذکاوت بازیگر روی صحنه نمایش، تقویت باور درونی و بداهه سرایی را لازمه فعالیت در این عرصه خواند
به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در خراسان شمالی، هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی از 9 تا 11 آبان در دو بخش صحنه ای و خیابانی و با حضور 15 گروه نمایشی استان به دبیری احسان کمالی و با داوری علیرضا استادی، رضا صابری و امین فرحی در تماشاخانه شمس و تالار گلشن بجنورد درحال برگزاری است.
علیرضا استادی، داور هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی درکارگاه آموزشی که با رویکرد پرسش و پاسخ و محوریت بازیگری و نویسندگی با حضور هنرمندان شرکت کننده در جشنواره برگزار شد، خراسان شمالی را به واسط سابقهاش، خطه ای هنرپرور خواند و از ظرفیت نیروهای جوان، جویا، نوین وپویا در خراسان شمالی به ویژه در بجنورد و در دل جشنواره ابراز خرسندی کرد.
این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون هم چنین قدردانی از پیشکسوتان تئاتر در دل این رویداد را اقدامی شایسته دانست و افزود: «این حرکت نقطه امیدی در دل من و اهالی هنر ایجاد کرد که حداقل مطمئن شدیم مسیر را اشتباه نرفتیم و اگر افرادی وارد این عرصه شدند، مطمئن باشند افرادی هستند که چراغ تئاتر را روشن نگه می دارند.»
او در بخش دیگری از سخنانش گریزی زد به آثاری که تاکنون روی صحنه رفته است و جدای از وجود شور و شعف و نیروهای جوان تازه به صحنه رسیده در جشنواره که سبب ایجاد انگیزه برای فعالیت می شود، به اهمیت نقش بازیگر اشاره کرد و گفت: «خروجی هنر همه عوامل اجرایی از طراح صحنه، نور، کارگردان و دستیار کارگردان و... به هنر بازیگر وابسته است.»
استادی نبود بداهه سرایی و اجرای مکانیکی و بدور از خلاقیت فردی را نقطه ضعف در آثار ارائه شده در جشنواره عنوان کرد و افزود: «متاسفانه کم تر این اجازه از سوی کارگردان و نویسندگی به بازیگر داده شده است.»
او با اشاره به این که بازیگر باید بداند در چه موقعیت وجایگاهی، با چه تعداد تماشاگر و در چه فضایی اجرا می کند، توضیح داد: «متاسفانه اجازه بداهه سرایی از بازیگر گرفته شده است و گاهی نیاز نیست حتی یک دیالوگ در یک اجرا بیان شود که بخشی از آن به تجربه بازیگری و اختیاراتی که بازیگر دارد و توانمندی بازیگر و باور پذیری درونی بازیگر برمیگردد.»
استادی با اشار به سخن «پیتر بروک» کارگردان نوآور تئاتر بریتانیا، مبنی بر این که «وقتی دیالوگ، دیالوگ است که خفه ات کرده باشد»، گفت: «اکثر مواقع دیالوگ ها ناپخته و بازیگر آن را نپذیرفته است.»
این داور جشنواره، خواستار بهره گیری از هوش و ذکاوت بازیگر روی صحنه نمایش شد و از هنرمندان حاضر در کارگاه خواست تا در کنار تقویت باور درونی، ذکاوت آرتیست بودنشان را نیز حفظ کنند.
او پرهیز از زیاده گویی، اضافه کاری در بازیگری، کارگردانی و نویسندگی، حرکات بسیار در بازیگری شد و بر موجزگویی و خلاصه کار کردن در بازیگری تاکید کرد و گفت: «هنرمند و بازیگر باید خود و برندش را پیدا کند و بیگانه سازی با نقش را فرا بگیرد.»
علیرضا استادی ادامه داد: «باید از زوایای مختلف به کاراکتر نگاه کرد وقتی هر روز و بیهوده سر تمرین حاضر و انرژی برای آن نقش صرف نشود، موجب می شود تا فرد مغلوب نقش شود، بدون آن که متوجه اشتباهاتش باشد.»
او حفظ کامل دیالوگ را نقطه سقوط بازیگر دانست و ادامه داد: «گاهی بازیگر باید از آن لحنی که برای نقش انتخاب کرده باید فاصله بگیرد، زیرا نقش به عنوان فرزند ماست و باید با توانمندی ما عجین شود و در حقیقت قابلیت های نقش و بازیگر باید با یکدیگر همسو شوند.»
استادی از هنرمندان حاضر در کارگاه خواست تا زیاد تئاتر ببینید و نمایش های مختلف مطالعه کنند و فیلم های خوب ببینند و قدردان پیشکسوتان باشند.
علیرضا استادی همچنین خطاب به هنرمندان حاضر گفت: «هر اندازه در این حوزه پیشرفت می کنید ادب فرهنگی و هنری و احترام به پیشکسوتان را نباید فراموش کرد، زیرا لازمه هنر ،رعایت ادب است و خوشبختانه این عنصر در خراسان شمالی پررنگ است و تجلیل ز پیشکسوتان تئاتر در اجراهای جشنواره گواه این ادعاست.»
امین فرحی دیگر داور حاضر در این کارگاه نیز با اشاره به این که تئاتر را دوست داریم اما به تمرین دل نمی دهیم از هنرمندان حاضر خواست برای پیشرفت در این عرصه مطالعه و تماشای تئاتر را مورد توجه قرار دهند.
او دامه داد: «به نظر می رسد علاقه مندان دوست دارند تا تلاش هایشان زود به بار بنشیند، درحالی که بازیگری سخت ترین کار دنیا است و باید صبوری کرد و تلاش مستمر داشت.»
بر اساس این گزارش، در این کارگاه به سوالات شرکت کنندگان از سوی دوران پاسخ داده شد.