در حال بارگذاری ...
در گفت و گو با دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر استان مطرح شد:

استقبال گروه ها ما را غافلگیر کرد/قدردان مدافعان فرهنگ و هنر باشیم

دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر استان، پای کار آمدن ۱۴ گروه نمایشی استان را با وجود شرایط موجود قابل توجه برشمرد و از غافلگیر شدن ستاد برگزاری به واسطه اعلام حضور گروه ها در جشنواره سخن گفت.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در خراسان شمالی و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، «امین فرحی»   جشنواره تئاتر استان  را مهم ترین رخداد تئاتری برشمرد که نمایندگان استان را در سطح جشنواره بین المللی تئاتر فجر مشخص می کند، افزود: هر سال اهالی تئاتر با این انگیزه پای کار می آیند و در شرایط موجود اگر این انگیزه از اهالی تئاتر استان گرفته می شد شاید تئاتر هم در اذهان عمومی و هم در بین هنرمندان مدتی به فراموشی سپرده می شد. 

وی با بیان این که امسال شرایط ویژه ای نسبت به سال های گذشته حاکم بود و به همین دلیل بسیاری از استان ها جشنواره استانی تئاتر را برگزار نکردند، افزود: خوشبختانه بعد از اعلام فراخوان 14 گروه نمایشی از استان پای کار آمدند و این عدد به نسبت استانی هایی که جشنواره تئاتر را برگزار می کنند، قابل توجه است و به نوعی گروه ها با اعلام حضور خود ما را غافلگیر کردند.

وی با اذعان به این مسئله که نبود جشنواره کمبود و نقصانی را ایجاد می کند و استان هایی که جشنواره برگزار نکردند به طور حتم خلائی را در این زمینه شاهد هستند، اظهار کرد: در واقع اگر تئاتری تولید نشود مرگ خاموش اتفاق خواهد افتاد و به نظر می رسد در این شرایط خوراک فرهنگی و هنری برای جامعه به شدت مورد نیاز است.

«فرحی» از هنرمندانی که در این شرایط پای کار آمدند و سنگر را خالی نکردند به عنوان مدافعان فرهنگ و هنر نام برد و گفت: به نظر می رسد باید قدر هنرمندان را دانست و آن ها را مورد حمایت و توجه قرار داد  زیرا در این شرایط کار کردن فقط و فقط عشق می خواهد و دغدغه فرهنگی.

 رئیس انجمن نمایش استان به روند جشنواره هم اشاره کرد و افزود: هر چند گروه ها به واسطه محدودیت ها و بسته بودن سالن های نمایش با مشکلاتی رو به رو شدند اما این مسئله از سوی مدیرکل و معاون هنری ارشاد به خوبی مدیریت شد و مشکلاتی که وجود داشت برطرف شد. 

 «فرحی» به روند بازبینی جشنواره توسط هیئت داوران متشکل از «آزاده حیدرزاده»، «زکریا شیرمحمدزاده» و «ابوالقاسم یزدانی»  هم به صورت تماشای  فیلم و هم  به شکل حضوری پرداخت و افزود: 3 اثر از میان 6 اثر راه یافته به مرحله نهایی، به صورت مشروط راه پیدا کردند تا در این فرصت بتوانند کیفیت اثر خود  را بالاببرند و رقابت کنند. 

 وی در بخش دیگری از سخنانش از این که در این مدت محدویت ها و قرنطینه ها را رصد کردیم تا بتوانیم بهترین راهکار را برای برگزاری جشنواره ارائه دهیم، تصریح کرد: به واسطه محدویت ها تاریخ جشنواره از آنچه در گاه شمار در نظر گرفته بودیم، عقب افتاد اما با تهران مکاتبه کردیم و از دبیرخانه جشنواره فجر مهلت گرفتیم تا بتوانیم آن را در زمان مناسب برگزار کنیم و در نهایت به شیوه نیمه متمرکز رسیدیم تا هر نمایشی در شهر خود به روی صحنه رود و داوران به تماشای آثار بنشینند.

وی به همکاری خوب صدا و سیمای خراسان شمالی اشاره کرد و ضمن تقدیر از همراهی رسانه استان گفت: رسانه می تواند نقصان نبود  تماشاگر را جبران کند.

بر اساس این گزارش، پانزدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی از 26 تا 28 آذرماه، با رقابت 6 اثر نمایشی در شهرهای اسفراین و بجنورد و به دبیری «امین فرحی» در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

با اعلام نام پنج اثر برگزیده

هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی به پایان رسید
با اعلام نام پنج اثر برگزیده

هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی به پایان رسید

با پایان هجدهمین جشنواره تئاتر استان خراسان شمالی، دو نمایش خیابانی «انگشت کوچک» از فاروج و «عتیقه» از اسفراین و سه نمایش صحنه‌ای «شیرهای خان بابا سلطنه» از شیروان، «کارنان» از اسفراین و «زندگی او» از بجنورد، به عنوان آثار برگزیده معرفی شدند.

|

نظرات کاربران