در حال بارگذاری ...
امین فرحی:

با این بودجه اندک تنها به صورت تکلیفی جشنواره استانی برگزار می‌کنیم

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان شمالی گفت: عمده مشکلات تئاتری ما در این استان شامل این می‌شود که تنها یک پلاتو برای تئاتر داریم، مراکز صنعتی که بتوانند اسپانسر آثار شوند، نداریم و شهرداری و سایر ارگان‌ها تئاتر را در سبد حمایتی خود قرار نمی‌دهند.

به گزارش تئاتر خراسان شمالی، امین فرحی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان گفت: مهم‌ترین مشکل ما این است که فقط یک پلاتو داریم که بیش از حد از آن استفاده می‌شود و از صبح تا پاسی از شب تمرین‌های گروه‌های نمایشی و اجراهای عمومی پشت‌سر هم در این پلاتو انجام می‌گیرد. این تنها تماشاخانه تخصصی تئاتر است که اگر بخواهیم بیش از حد از آن استفاده کنیم به سرعت مستهلک خواهد شد و چون ترمیم نمی‌شود ما به زودی زود دیگر سالن را با کیفیت قبلی نخواهیم داشت.

فرحی ادامه داد: در جلسات مختلف با مسئولان شهری و استانی تاکید کردیم اگر بتوانیم پلاتوهایی را به صورت گوشواره‌ای برای تمرین به این سالن اضافه کنیم، می‌تواند کمک کند. چون اکنون گروه‌های نمایشی ما در نوبت هستند و باید مدت‌ها صبر کنند تا سالن برای تمرین در اختیارشان قرار بگیرد. این یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اهالی تئاتر استان ماست.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان شمالی مساله بعدی را بودجه خواند و گفت: تنها نقطه اتکای مالی ما اعتبار اندکی است که از طریق اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری جشنواره اختصاص می‌یابد. در خراسان شمالی مانند برخی از استان‌های دیگر، کارخانه‌ها و بخش خصوصی و مراکزی که از نظر مالی آنقدر بزرگ باشند که بتوانند حامی تئاتر باشند، نیست. به ندرت از این بخش کمکی به تئاتر می‌شود. اعتباری هم که از طریق ارشاد به انجمن تزریق می‌شود کفایت نمی‌کند. مراکز صنعتی مانند پتروشیمی و کارخانه سیمان را در خراسان شمالی داریم که تعدادشان نسبت به سایر استان‌ها کم است اما همین‌ها هم از تئاتر حمایت نمی‌کنند. اگر جشنی هم داشته باشند ترجیح می‌دهند از هنرمندان تهرانی و خارج از استان دعوت کنند.

فرحی یادآور شد: شهرداری‌ها در شهرهای بزرگ عموما برای حمایت از تئاتر پای کار هستند اما در خراسان شمالی حمایت شهرداری را آن‌چنان که باید نداریم.

او همچنین با اشاره به یانکه در خراسان شمالی در حال حاضر ۹ گروه ثبت شده تئاتری وجود دارد، گفت: در این مدت متقاضیانی برای ثبت گروه داشتیم اما باید منتظر باز شدن سایت و اطلاع‌رسانی برای ثبت گروه‌های متقاضی بمانیم.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان شمالی تصریح کرد: اعتبار و بودجه‌ای که در کل به تئاتر کشور تخصیص پیدا می‌کند بسیار کم است اما همین بودجه وقتی از بالا به پایین و به سوی استان‌ها می‌آید کمتر هم می‌شود، گویی ذره ذره آب می‌شود. این روش حمایت از تئاتر به‌نظر من فقط زنده نگه داشتن یک پیکره بی‌جانی از تئاتر است. اگر قرار است تئاتر فعال، پویا و به معنای واقعی‌اش داشته باشیم این حد از اعتبار بسیار اندک است که با آن فقط به زور و به‌صورت تکلیفی می‌توانیم جشنواره استانی را با حداقل اعتبار برگزار کنیم.

فرحی با بیان اینکه «درد تئاتری‌ها در تمام ایران مشترک است» گفت: عدم حمایت، عدم اختصاص بودجه و اعتبار کافی در همه کشور درد مشترک تئاتر است. در خراسان‌شمالی خوشبختانه جدای از تمام کمبودها و نواقص، مسئولان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ارتباط خوب و دوستانه‌ای با ما دارند و حمایت می‌کنند اما خودشان هم هرچقدر سعی کنند دست ما را بگیرند پولی در چنته ندارند. اما روابط و تعامل بسیار خوبی داریم.




مطالب مرتبط

با اعلام نام پنج اثر برگزیده

هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی به پایان رسید
با اعلام نام پنج اثر برگزیده

هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی به پایان رسید

با پایان هجدهمین جشنواره تئاتر استان خراسان شمالی، دو نمایش خیابانی «انگشت کوچک» از فاروج و «عتیقه» از اسفراین و سه نمایش صحنه‌ای «شیرهای خان بابا سلطنه» از شیروان، «کارنان» از اسفراین و «زندگی او» از بجنورد، به عنوان آثار برگزیده معرفی شدند.

|

نظرات کاربران