در حال بارگذاری ...
یادداشت شرکت یوموستا روسیه برای تئاتر غرب غمزده از ایران

مک‌دونا به سبک شرقی

تئاتر ایرانی توانست سبک نمایش نامه نویسی مک دونا را بدون گم کردن اصالت و حساسیت، تلخیص و تسهیل کند و به نحوی خاص مشکلات را نشان دهد و موضوع نمایشنامه را تشریح کند.

نمایش «غرب غمزده» نوشته مارتین مک دونا و به کارگردانی آرش فیروزه از بجنورد به عنوان تنها نماینده ایران  در سومین جشنواره بین المللی مارتین مک دونا شرکت کرد.

این نمایش تولید سال 95 در گروه تئاتر تجربی هنر بجنورد بود که تیرماه 96 در تماشاخانه شمس بجنورد اجرا شد.

شرکت یوموتسا روسیه که برگزار کننده این جشنواره بود، پس از بازگشت این گروه نمایشی به ایران، یادداشتی را برایشان ارسال کرده‌است، در متن این یادداشت آمده است:

گروه ایرانی «تئاتر تجربی هنر بجنورد»، «غرب غمزده» را در سومین جشنواره بین المللی مارتین مک دونا به نمایش آورد.

سومین جشنواره بین المللی مارتین مک دونا از 1 تا 7 اکتبر در شهر پرم روسیه برگزار شد. این هفت روز، روزهای درخشانِ تفحصات خلاقانه و تجربه‌های جدید، احساسات، سخاوتمندی و نقش‌های عمیق بودند.

16 تئاتر از 10 کشور نمایش‌های خود را روی صحنه نشان دادند. گروه‌ها از جمهوری چک، مولداوی، مجارستان، ایران، رومانی٬ بوسنی و هرزگوین٬ جمهوری مقدونیه٬ گرجستان، قزاقستان و روسیه شرکت کننده‌های این جشنواره بودند.

نمایش «غرب غمزده» یک از مشهورترین نمایش‌های این جشنواره بود و تماشاگران هفت روایت مختلف از این نمایش را در اجرای  مولداوی٬ مجارستان٬ ایران٬ بوسنی و هرزگوین٬ گرجستان و روسیه دیدند.

نمایش «غرب غمزده» در اجرای تئاتر مولداوی «از خیابان گل رز» جشنواره را افتتاح کرد و در پایان جشنواره، تماشاگران از نمایش «جلادها» در اجرای تئاتر از شهر پراگ «Činoherni Klub» متحیر شدند.

به ویژه تئاتر «Činoherni Klub» و کارگردانش اوندری سوکول اروپا را با مارتین مک دونا آشنا کرد.

 رئیس جشنواره سیرگی فیدوتوو هم تماشاگران را با نمایش مأمورهای اعدام مارتین مک دونا آشنا شد.

گروه ایران با نام «تئاتر تجربی هنر بجنورد» که در سال ۲۰۱۶ تأسیس شده است در سومین جشنواره بین المللی مارتین مک دونا٬ نمایش «غرب غمزده» را «به سبک شرقی» درآورد.

تئاتر ایرانی توانست سبک نمایش نامه نویسی مک دونا را بدون گم کردن اصالت و حساسیت، تلخیص و تسهیل کند و به نحوی خاص مشکلات را نشان دهد و موضوع نمایشنامه را تشریح کند.

بازیگران تأثیرگذار٬ درخشان بودند و به لبهای تماشاگران خنده آوردند.

 همه نمایش از آغاز تا پایان یک بازی خنده آور و پر هیجان است.

 نمایش ایرانی بر خلاف سایر کارگردانان توجه تماشاگران را صرفاً به طرف‌های تاریک زندگی جلب نمی‌کند.

این مک‌دونا به سبک شرقی و  منحصر به فرد است و این چنین نیست که ما انتظار داریم ببینیم.

اسحاق فرنود (پدر ولش) گفت: در آغاز خیلی سخت بود روی نمایش کار کند و ادامه داد: «ما خیلی تمرین می‌کردیم و سعی می‌کردیم به طور مستمر با نقش ارتباط بگیریم.»

 «در صحنه، من به طور کامل به کاراکتر کشیش تبدیل می‌شوم. مهم نیست در زندگی واقعی چه کسی هستم، چه مذهبی دارم اما در صحنه ای  من آن شخص هستم که بازی می‌کنم».

 آزاده حیدرزاده (گرلین) برعکس  به آسانی با نقش ارتباط گرفته و می‌گوید: «من در زندگی واقعی همین هستم» اما چطور یک زن روسری پوش می‌تواند نقش یک زنی را بازی کند که دوره می‌گردد و نوشیدنی غیرمجاز می‌فروشد!؟

کارگردان آرش فیروزه گفت:  «ما با حفظ اصل موضوع به متن نگاهی متفاوت داریم. این درک شرق از متن است. ما از خشونت به طور عمیق استفاده نکردیم، کتک کاری و خون به صورت سطحی نشان دادیم اما ما معانی جدیدی را کشف کردیم.»

 جالب است که کارگردان می‌گوید در ایران مک‌دونا را می‌شناسند و فیلم‌های او را با لذت تماشا می‌کنند!




نظرات کاربران